Seven Witches - Call Upon The Wicked

Seven Witches - Call Upon The Wicked

Label : Massacre | Archiveer onder heavy / power metal

Nima : Het was de afgelopen jaren aardig rustig in de Seven Witches kamp en de laatste plaat, 'Deadly Sins' stamt alweer uit 2007. In 2009 wist gitarist en mastermind Jack Frost echter te vertellen dat zanger James Rivera (o.a. bekend van Helstar, Destiny's End, Malice en Vicious Rumors), die ook op albums 'Second War In Heaven', 'Passage To The Other Side' en 'Year Of The Witch' te horen was, weer van de partij zou zijn op het volgende album.

Zo gezegd, zo gedaan en deze maand ligt de achtste studioplaat van Seven Witches, 'Call Upon The Wicked', in de winkels. Nou was ik niet echt te spreken over de band's laatste twee albums, 'Amped' en 'Deadly Sins', dus had ik ook mijn twijfels over de nieuweling. De terugkeer van Rivera wekte enigszins mijn enthousiasme op, maar ik begon toch erg voorzichtig aan dit album. Al vanaf de eerste tonen van opener 'Fields Of Fire' komt het moderne gitaargeluid weer naar voren en hou ik mijn hart vast. Dank zij de zang van Rivera grijpt het geheel wel enigszins terug naar de eerdere albums en is de band meteen herkenbaar. Muzikaal gezien is deze songs en de daaropvolgende 'Lilith' een combinatie van Seven Witches "oud en nieuw en klinkt het geheel nogal progressief in de oren. Het Priest-achtige titelnummer rockt wat meer, maar weet me niet echt te overtuigen. Pas vanaf het zesde nummer, 'Mind Game', begin ik een beetje bij de les te komen en bij de daaropvolgende nekkraker 'Harlot Of Troy' word ik echt omver geblazen met heerlijke metal n' roll. Ook wat ik daarna hoor met 'Eyes Of Fame' en vooral het King Diamond-achtige afsluiter 'White Room' bevalt me goed. Alhoewel ik opnieuw niet even gecharmeerd ben van elk nummer is de plaat compositorisch van hoge kwaliteit en geluidstechnisch gezien heeft Jack Frost samen met Joey Vera (o.a. Anthrax en Armored Saint) wederom een prima productie afgeleverd.

Al met al heeft Seven Witches bij mij de "schade die ze veroorzaakten met de twee voorgangers weer enigszins hersteld, maar ondanks alle kwaliteiten van de band en het album kan ik niet van een topper spreken. 'Call Upon The Wicked' is simpelweg een zeer respectabele heavy metal album met een modern tintje, die de fans zeker zal aanspreken. De gelimiteerde editie bevat trouwens een drietal live versies van 'Metal Tyrant', 'Metal Asylum' en 'Jacob' als bonus. Maar de opnamekwaliteit is dermate matig dat deze niet echt een toegevoegde waarde hebben.