Ironweed - Your World Of Tomorrow

Ironweed - Your World Of Tomorrow

Label : Small Stone Records | Archiveer onder heavy / power metal

Jan-Simon : Ironweed is een band die zich niet makkelijk in een vakje laat stoppen. Dat was al zo bij 'Indian Ladder', hun debuut uit 2008 en dat is bij de opvolger 'Your World Of Tomorrow' niet anders. Is dit nog steeds Southern Metal, is het misschien meer richting nu metal of is dit gewoon gemoderniseerde hardrock / jaren tachtig metal? Ik neig na het beluisteren van 'Your World Of Tomorrow' meer naar het laatste waarbij de Alice In Chains variant van grunge en zelfs Tool-achtige songstructuren ('And The New Slaves') ook her en der opduiken. Het is in ieder geval geen stoner, wat een voor de hand liggende gedachte zou zijn, wetende dat Ironweed zijn platen uitbrengt op Small Stone Records.

'Your World Of Tomorrow' is een conceptalbum - ook al zo'n typisch overblijfsel uit de jaren zeventig en tachtig. Het thema van de plaat is een wereld die dankzij de moderne technologie een Utopia lijkt, maar die voor de betere kijker eigenlijk meer en meer een Dystopia blijkt, waarbij iedereen in de gaten wordt gehouden met behulp van die moderne technologie, vrijheid wordt opgeofferd aan winst en hebzucht. Een wereld die op de pof leeft en de problemen doorschuift naar een volgende generatie. Conclusies over het bekend klinken van deze samenvatting zijn voor eigen rekening. Ironweed houdt de vaart er gaandeweg het album goed in. Geen midtempo geneuzel maar stevige rock die ondanks de voortvarende drums toch tamelijk ouderwets overkomt. In 1989 was dit helemaal hot en happening geweest. Nu is het een soort van retro die je maar weinig hoort. Zou het kunnen zijn omdat we de metal uit die periode liever willen vergeten? Luister bijvoorbeeld naar 'Awaken' en huiver. Ook als zanger Jeff Andrews hier wat toonvaster en talentrijker was geweest was dit nog steeds een vreselijk nummer.

Het is het allemaal net niet op 'Your World Of Tomorrow'. Voor de gemiddelde hardrock / AOR luisteraar is Ironweed veel te wild, de stonerfan vindt dit dan weer veel te cheesy en alternatief of experimenteel wil het ook al niet worden, dus de echte muzieksnobs, eh liefhebbers halen hun neus hier eveneens voor op. Vanwege dit tussen wal en schip vallen voorspel ik geen grootse verkoopcijfers, of het zou al moeten komen door het (en dat moet gezegd worden) intrigerende en bijzonder goed passende ontwerp van het hoesje door Alexander von Wieding, die intussen bijna alle Small Stone albums van een fraai jasje voorziet.