Fullforce - One

Fullforce - One

Label : Steamhammer/SPV | Archiveer onder heavy / power metal

Arco : Alweer een project met all-star muzikanten? Echt niet, het Zweedse Fullforce geeft aan géén project te zijn maar een volwaardige band die bestaat uit Mike Andersson (Cloudscape, Silent Memorial, zang), Stefan Elmgren (ex-Hammerfall, gitaar), Anders Johansson (Hammerfall, ex-Malmsteen, drums), C.J. Grimmark (ex Narnia, Saviour Machine, Rob Rock, Divinefire, Audiovision, gitaar) en Tommy Larsson (ex-Heed, basgitaar), muzikanten die hun sporen ruimschoots verdiend hebben. Een supergroep dus?

Hm, misschien in wording. Het zal ongetwijfeld helpen als je een band opricht met zulke namen want men tekende al een wereldwijd contract met SPV en schotelt ons nu hun debuut album 'One' voor. En wat brengen deze Zweden toppers ons? Melodieuze metal met goede zang van Andersson, mooi gitaarspel met loepzuivere solo's van het gitaristenduo Grimmark/Elmgren en een meer dan capabele basis van bas en (regelmatig dubbele) drums door Johansson en Larsson. Soms wat meer naar hardrock neigend, soms wat meer naar metal maar altijd met oog voor melodie. De band lijkt wat zoekende naar een definitieve eigen stijl maar komt (juist?) daardoor met een gevarieerd album op de proppen. Echt vernieuwend zijn in dit genre is moeilijk, zo niet onmogelijk, en zal ook niet de bedoeling zijn geweest van de heren. Gewoon lekker muziek maken die je leuk vind. Dat ze nummers kunnen schrijven lijkt een understatement en de elf op dit debuut 'One' zijn dan ook prima te verteren door vele metal zieltjes. Genoeg variatie in snelheid en hardheid ('Mythomaniac', 'Walls Of Secrets') afgewisseld met meer melodie ('None Of Your Concern', 'Heart And Soul', 'Open Your Eyes' en 'Into The Cradle'), rustig ('Oblivion', dat wat Oosters aandoet, met een fraai tussenstuk), gevoelig ('Rain'), episch ('Suffering In Silence', 'Father Spirit') en zelfs wat progressief ('Bleed', dat enigszins op Cloudscape materiaal lijkt).

Keyboards, puur als ondersteuning, en hier en daar wat meerstemmige zang (beiden heel goed in de mix geplaatst) zorgen ervoor dat het plaatje compleet is. Ondanks dat Andersson zich slechts in enkele nummers laat gaan haalt hij toch minder vaak uit dan in Cloudscape. Dat kun je als gemis zien maar aan de andere kant levert hij ook nu weer een prestatie van formaat. Misschien worden verwachtingen wel te hoog ingesteld als een band met zulke namen debuteert, maar wel beschouwd is dit een heel degelijk, melodieus metal album dat misschien niet zo verrast maar eigenlijk best goed is.