Origin - Entity

Origin - Entity

Label : Nuclear Blast | Archiveer onder death metal / grindcore

Richard G. : Goed nieuws voor iedereen wiens oren weer eens een goed pak rammel kunnen gebruiken. De professionele vijgverkopers van Origin zijn terug op de markt met een nieuwe plaat op een nieuw label (Nuclear Blast) en met een nieuwe line-up. De verwachtingen zijn na het, zeker voor death/grind begrippen, zeer succesvolle album 'Antithesis' vrij hooggespannen, maar de Amerikanen stellen Op 'Entity' niet teleur.

Vanaf minuut n is duidelijk dat het doel van de band om jou als luisteraar sonisch te laten ervaren hoe het er binnenin een Moulinex alles-snijder aan toegaat onveranderd is gebleven. De manier waarop men dit nobele streven probeert te bereiken is in vergelijking tot eerdere pogingen echter licht gewijzigd. Het allesvermorzelende standje drie wordt iets minder vaak aangedaan, waardoor er meer grove brokken in de eindmix overblijven. Live zullen deze momenten vast en zeker op waarde gemosht worden. Verder wordt de hakstand gemiddeld genomen (zeven van de elf nummers duren tussen de anderhalve en drie minuten) iets minder lang aangehouden. De gave riffafwisselingen ten spijt klinkt een nummer als 'Banishing Illusion' hierdoor toch enigszins onaf.

Gelukkig kunnen langere werkstukken als 'Saliga' en 'Consequence Of Solution' zicht moeiteloos meten met 'Antithesis'-krakers als 'Aftermath' of 'Wrath Of Vishnu', al hebben ze een iets experimentelere compositionele en vocale inslag. De brulhonneurs worden deze keer trouwens waargenomen door gitarist Paul Ryan en bassist Mike Flores, aangezien vaste vocalist James Lee het na drie albums voor gezien hield en zijn vervanger Jason Keyser te laat was aangetrokken om nog bij te kunnen dragen aan 'Entity'. Laatstgenoemde zal nog een hele kluif hebben aan het reproduceren van de bezeten intestinale uitspattingen die zijn nieuwe bandmaats aan de gevoelige plaat hebben toevertrouwd. Van borrelboer tot hysterische krijs, het volledige spectrum aan death metal vocalen wordt benut.

'Entity' is niet van hetzelfde kaliber als zijn illustere voorganger, maar daar hoeft Origin zich absoluut niet voor te schamen. Het onnavolgbare snarengefrbel van Ryan/Flores en het octopedale drumwerk van Longstreth gecombineerd met frisse ideen en eigenzinnige composities levert nog steeds een plaat op waar 90% van de zogenaamde tech/death scene echt niet aan kan tippen.