Morbid Angel - Illud Divinum Insanus

Morbid Angel - Illud Divinum Insanus

Label : Season Of Mist | Archiveer onder death metal / grindcore

Ramon : Het is er op of eronder voor Morbid Angel met hun langverwachte nieuwe album. Na de tegenvallende verkoopresultaten van voorganger 'Heretic' (2003) raakte de meest dominante, nog levende factor in de death metal scene schaamteloos zijn platencontract kwijt. De legendarische en meest charismatische death metal zanger ooit werd teruggeroepen om de draad weer op te pakken. Als je overigens niet wist dat dat David Vincent is, stop dan gewoon met lezen en ga eerst eens de A, B, C en D-albums van Morbid Angel KOPEN. Met de laatste drie albums liet gitarist Trey Azagthoth al zijn creativiteit de vrije loop, dusdanig dat de structuur van de nummers er wel eens onder te lijden had. Dat gezegd hebbende, dat gebeurde op 'Domination' eigenlijk ook al, maar de drie albums met zanger Steve Tucker aan boord leunden veel meer op sfeer dan op song structuur.

Die sfeer houdt Morbid Angel ten dele vast, maar je merkt dat er echt weer voor gewaakt wordt om niet te ver weg te dwalen met allerlei gexperimenteer, alleen maar omdat het kan. De zang van David Vincent voegt ook echt zonder enige reservering iets toe aan de songs. Met alle respect voor Steve, David is gewoon de grootste. Zijn power en agressie gaan gepaard met een overtuigende intellectuele lading. Daarnaast zijn zijn zanglijnen enorm goed. De dreiging en diabolische overtuiging die in de begindagen van hem uit gingen hebben plaats gemaakt voor een iets menselijkere naklank, maar wat is die gast goed. Het is ook echt iets voor hem om met een albumtitel te komen dat lijkt op potjeslatijn, maar die daardoor ineens wel twee vertaalmogelijkheden biedt. 'Illud Divinum Insanus' betekent eigenlijk "Deze Goddelijke Gekte, maar dan had het "Ille moeten zijn, in plaats van "Illud. "Divinum had ook offer kunnen betekenen, dan was "Illud weer goed geweest, maar dan had het weer geen "Insanus, maar "Insanum moeten zijn. Briljant! Hij geeft zelf de voorkeur aan de vertaling "Those Insane Gods, maar liever nog dat je zelf je gedachten er op los laat, in plaats van het voor te laten kauwen. Zie hiervoor ook het interview in deze editie.

Drummer Pete "Commando Sandoval heeft altijd een zeer belangrijke bijdrage geleverd aan de sound van Morbid Angel en mag gerekend worden tot de allerbelangrijkste extreme drummers aller tijden. Echter, hij speelt niet mee op 'Illud Divinum Insanus'. Tim Yeung, op zichzelf ook geen kleine jongen, neemt de honeurs waar, maar de eerste single 'Nevermore' is nog wel van de hand Pete. Er heerst overigens totaal geen discussie over de bezetting, Pete is hun goede vriend en ze willen hem terug, Tim weet dat ook. De stijl van Tim Yeung is verschrikkelijk snel, maar ook relatief beschaafd. En als ik dan een punt van kritiek op het album zou moeten geven, dan is dat het wel. Nee, het is niet slecht, ik hoopte alleen op een iets ruwer randje en met mij denk ik vele tienduizenden (mede) fans.

Gitarist Trey Azagthoth, genoegzaam bekend de grote drijvende kracht achter Morbid Angel, had ooit een droom. En die droom was de meest gepassioneerde en explosieve gitarist van zijn tijd te worden. Een droom die hij op eigen kracht waar heeft weten te maken. Wie mij wil betwisten dat hij de grootste death metal gitarist ooit is, dat gesprek ga ik niet eens aan, er is geen discussie mogelijk. Hij is de grootste. En hij heeft zo op het eerste gehoor op dit album iets minder wilde uitspattingen dan in het verleden, maar hij laat wel zien dat je met 46 jaar nog steeds een jonge hond kan zijn. Op het album krijgt hij steun van (Destruc)Thor Anders Myhren, die in 2008 van de black metal band Zyklon overstapte naar Morbid Angel. Hij kreeg zelfs ruimte om te schrijven, 'Blades For Bal' is van hem, dus hij is opgenomen in de familie.

Het laatste wat je moet doen, is overhaaste conclusies trekken. Dat is nooit goed, maar bij een band als Morbid Angel is het een doodzonde. Naarmate je meer aan nummers gaat wennen, ga je er andere kwaliteiten in erkennen en bestaat de kans dat je favoriete nummers veranderen. De band is nooit bang geweest om het vertrouwde pad te verlaten en nieuwe wegen te ontdekken. Maar met 'Illud Divinum Insanus' weten ze echter weer een ouderwetse Morbid Angel vibe te waarborgen. Er worden verwachtingen waargemaakt, er worden verwachtingen doorbroken, maar er wordt vooral een unieke muzikale trip geleverd. Dit is 100% Morbid Angel.

Dies irae, dies illa
Solvet saeclum in favilla,
Teste David cum Sibylla