Lucid Dream - Visions From Cosmos 11

Lucid Dream - Visions From Cosmos 11

Label : Eigen beheer | Archiveer onder prog / sympho metal

Arco : Alweer een leuke band uit Italië! Lucid Dream is het geesteskindje van gitarist Simone Terigi die eind 2009 de geschikte bandleden vond om zijn droom waar te maken. In Gianluca Eroico werd een goede bassist gevonden want Eroico speelde in een band genaamd "Joe Satriani Tribute” en dan mag verwacht worden dat hij best een beetje kan bassen. Paolo Raffo werd voor de drumkit gestrikt en als zanger viel zijn keuze op Alessio Calandriello, die net als Simone les geeft op de Roland Music School.

De vier gooiden hun muzikale ideeën bij elkaar en schreven de nummers die nu hun debuut album 'Visions From Cosmos 11' vormen. Negen stuks die het beste verenigen van de classic hard rock á la Iron Maiden met moderne tintjes van gitaargrootheden als Joe Satriani en David Gilmour aangevuld met wat progressieve elementen (zeker in 'Sun And Sun' en 'Through The Years'). Het resultaat mag er zijn. De ingrediënten zijn goed gemixt tot negen (oké acht, het instrumentale 'Night Feel' hadden ze achterwege mogen laten) fraaie melodieuze composities waarin de speelse bas en solide drums een prima basis vormen, het gitaarspel van Simone Terigi een centrale rol heeft en de stem van Alessio Calandriello je oren geselt. Je hebt soms het idee dat hij op de top van zijn kunnen zingt want man, wat kan die gast (hoog) uithalen!

Maar goed, hij is zangleraar en weet wat hij doet neem ik aan. Van Axl Rose werd ook gezegd dat hij het met zijn manier van zingen niet lang vol zou houden. Calandriello's stem is een mix van Robert Plant (Led Zeppelin), Geddy Lee (Rush) en Andrew Stockdale (Wolfmother) en met zo'n zanger mag je als band tevreden zijn. Terigi verwent de luisteraar met heerlijke gitaarriffs en spetterende solo's maar speelt altijd in dienst van het nummer. Het klinkt oud, waarbij Tygers Of Pan Tang, Led Zeppelin, Joe Satriani, Bad Company, Rush en zelfs Picture door mijn hoofd schieten, maar toch ook weer verfrissend. De productie van deze in eigen beheer uitgebrachte schijf is zeker niet slecht en Lucid Dream is daarom een band om in de gaten te houden.