Loudblast - Frozen Moments Between Life And Death

Label : XIII Bis Records | Archiveer onder death metal / grindcore

Ramon : Loudblast, dat al weer een respectabel aantal lentes op de naam heeft staan, heeft in 2010 een jaar doorgemaakt, wat je voorzichtig aan wel een comeback genoemd mag worden. Dat werd gevierd met een retrospectief verzamelwerk, getiteld 'Live, Loud & Heavy'. En als het lekker gaat, moet je doorpakken. Dus is het voorjaar van 2011 het uitgelezen moment voor de voorvaderen van de Franse death metal scene om weer eens een album uit te brengen.

Het moment dat ik dit werk beoordeel, valt samen met de arrestatie van de beroemdste Fransman van mei 2011, IMF directeur Dominique Strauss-Kahn. Of het iets met een algemeen vrouwbeeld te maken heeft weet ik niet, maar in bijgaande clip, zo verzekert Loudblast, treffen we actrice Nina Roberts, die in het verleden in films gespeeld schijnt te hebben waarbij je een identificatiebewijs nodig had om ze te mogen huren. En terwijl heel de wereld schande spreekt van de verkrachtingszaak, is de helft van de Franse bevolking er een stuk luchtiger over. Voor alle duidelijkheid, het betreft geen buitenechtelijke relatie (wat ik op zich al verwerpelijk vind), het gaat om een verkrachtingszaak. Aan de andere kant, onschuldig totdat het tegendeel bewezen is, maar het Franse beeld van de vrouw staat er in elk geval weer fraai op. De muziek maar eens even doen dan?

Voor een doorgewinterde luisteraar is er niets nieuws te ontdekken, maar het is juist die all-metal spirit die Loudblast aantrekkelijk maakt. Althans voor mij. De band speelt agressief, juist ook op momenten dat het rustig aan gaat, maar weten ook een heerlijk atmosfeer neer te zetten, die erg goed past in de horror films uit de jaren tachtig. Metal voor fijnproevers dus. De zang neigt overigens veel vaker naar thrash dan naar death, maar door de talrijke grunts ben ik toch geneigd om ze als death metal band te categoriseren. Maar doe dat vooral zelf op een manier die jou beter uitkomt. Dit is metal zoals metal bedoeld is en een nederige compliment is op z'n plaats. Maar neem wel je tijd ze te leren kennen. Met overhaaste conclusies begin je helemaal niets. Bier heb je ook moeten leren drinken, Loudblast moet je leren luisteren.