Alestorm - Back Through Time

Alestorm - Back Through Time

Label : Napalm Records | Archiveer onder heavy / power metal

Nima : Sinds de release van hun debuut, 'Captain Morgan's Revenge', in 2008 is de populariteit en reputatie van deze piraten alleen maar gegroeid en de band behoort inmiddels tot een van de bekendste bands binnen de huidige metal scne. De combinatie van stevige heavy metal met een thrashy randje en vrolijke folkdeuntjes, gepaard met pakkende meezingliederen over het piratenleven heeft van begin af aan garant gestaan voor een feestje en met dit nieuwe album is dat niet anders.

Eigenlijk valt er maar weinig te zeggen over de derde muiterij, 'Back Through Time', want het is precies dat geworden wat je van Alestorm mag verwachten. De band is namelijk geen millimeter afgeweken van de sound die ze op de voorgaande albums liet horen. Het album bevat wederom tien sterke composities, waarbij alle Alestorm elementen volop aanwezig zijn. De stevigere aanpak die men op 'Black Sails At Midnight' liet horen is verder doorgetrokken en we krijgen regelmatig heerlijke blastbeat tsunami's en krachtige thrash riffs. De nummers zitten echter vol tempo- en sfeerwisselingen en de folk riedeltjes fleuren de boel als vanouds op. Het is dan ook weer onmogelijk om even rustig te blijven zitten, want elk song nodigt je uit om er flink op los te feesten. De refreinen zijn vrijwel meteen meezingbaar en de teksten staan garant voor hilariteit. Zo nemen de heren je in het titelnummer terug door de tijd om de vikingen een lesje te leren en wordt nog even gedronken op de gezonken Noor in 'The Sunk'n Norwegian', krijgen kabouters het er van langs in 'Midget Saw' en worden zuipliederen zoals 'Scraping The Barrel' en 'Rum' niet vergeten. De enige verassing komt tijdens de tweede helft van de bijna acht minutendurende afsluiter 'Death Throes Of The Terrorsquid'; hier grijpt men namelijk naar regelrechte black metal a la oude Cradle Of Filth en vooral Dimmu Borgir en ik zou bijna zweren dat Shagrath hier verantwoordelijk is voor de vocalen.

Hoewel ik moet toegeven dat de verassing er inmiddels wel van af is, heeft Alestorm met 'Back Through Time' wederom een sterk album afgeleverd en is hun positie als leidende piraten in de metalen oceaan veilig gesteld. Liefhebbers van de eerdere avonturen kunnen ook dit album blind in huis halen.