4th Dimension - The White Path To Rebirth

Label : Crash & Burn Records | Archiveer onder heavy / power metal

Arco : 4th Dimension is een nieuwe band uit de laars van Europa, oftewel Italiƫ, en speelt symfonische metal met een progressief tintje die raakvlakken heeft met bands als Stratovarius, Angra, Labyrinth, Dark Moor en - in iets mindere mate - Rhapsody (Of Fire). Toen keyboardspeler Alessio Lucatti (Vision Divine) de band in het oog kreeg besloot hij het debuut van de band te produceren. Hij deed ook maar gelijk de engineering en het mixen, aardige gast. Voor de mastering werd een beroep gedaan op Luigi Stefanini (Labyrinth, Vision Divine, White Skull) en er is goed werk geleverd door beide heren want de plaat heeft een goed geluid meegekregen.

Er staan twee bijdragen van gastzangers. Op 'Everlasting' gaat zanger Andrea Bicego een duet aan met Melody Castellari en in 'A New Dimension' doet hij het met niemand minder dan Fabio Lione. Dat nummer klinkt dan ook wel direct heel erg als Rhapsody, hoewel de keyboards niet zo theatraal klinken. Wel is duidelijk dat op vocaal gebied de vergelijking met voornoemde bands niet helemaal op gaat. Andrea Bicego staat - nog - niet op hetzelfde niveau als de heren Kotipelto (hoewel die ook in mijn achting is gedaald), Matos/Falaschi, Tiranti, Romero of Lione. Hier en daar laat hij een steekje vallen en vooral in de rustige passages lijkt hij het moeilijk te hebben. Gas er op is het motto, dan gaat het goed. Ben je fan van de genoemde bands dan kun je 'The White Path To Rebirth' van 4th Dimension gerust aan een luisterbeurt onderwerpen want muzikaal valt er genoeg te genieten. Een beetje klassiek maar toch fris, een band om in de gaten te houden.