Gamma Ray - Blast From The Past

Gamma Ray - Blast From The Past

Label : Noise Records | Archiveer onder heavy / power metal

Horst : De makkelijkste manier om geld te maken met oude nummers is natuurlijk door een "Best of..." op de al overvolle markt te knikkeren, even een paar oude nummers uitzoeken en klaar komt Kees. Dit soort albums zijn eigenlijk alleen interessant voor mensen die kennis willen maken met een band (of een bepaald genre) want de echte fan heeft de nummers natuurlijk al lang in huis. Wat natuurlijk weer wordt ondervangen door er "unreleased en/of live tracks" op te flikkeren, zodat je als liefhebber wederom je poetlap kan trekken. Gamma Ray echter wenste zich er niet zo makkelijk vanaf te maken. Even voor de overbodigheid : Gamma Ray is natuurlijk al jarenlang n der vaandeldragers van Heavy/Speed/Power Metal. Wat heeft Kai Hansen (want om hem draait deze band natuurlijk) bedacht : laat ik nu eens niet alleen maar remasteren (ook zo'n mooie verkoopkreet) maar gewoon de boel opnieuw opnemen. Zo gezegd, zo gedaan. De tracks afkomstig van hun eerste vier CD's zijn begin dit jaar opnieuw opgenomen en het latere werk is geremastered. Ben ik nu blij met de nieuwe versies? Tja, ik was natuurlijk het oude spul gewend. Vooral bij tracks afkomstig van, bijvoorbeeld, "Heading For Tomorrow" mis ik toch de sterkere vocalen van Ralph Scheepers (Kai zingt toch wat ieler). Dat is eigenlijk mijn enigste puntje van kritiek, want muzikaal gezien is het gewoon uitsekend, maar dat wisten de liefhebbers allang. Nogmaals, ik ben geen liefhebber van "Best of..." Cd's maar deze aanpak kan ik wel waarderen.