HammerFall - Infected

HammerFall - Infected

Label : Nuclear Blast | Archiveer onder heavy / power metal

Nima : Sinds de release van hun prachtige debuut, 'Glory To The Brave' in 1997 is het Zweedse Hammerfall uitgegroeid tot een vaste waarde binnen de wereldwijde heavy metal scne en de band heeft keer op keer bewezen een blijvertje te zijn. Over het algemeen heeft men nooit teleurgesteld met hun albums, al ben ik niet altijd evenveel gecharmeerd geweest van hun platen. Dankzij het schrijfstijl van gitarist Oscar Dronjak en de kenmerkende stem van Joacim Cans is de band inmiddels uit duizenden herkenbaar en ik was benieuwd hoe men het er van af zou brengen op hun achtste langspeler, 'Infected'.

Het eerste wat opvalt aan het album is uiteraard het cover artwork. De gladde stijl die men op de voorgaande hoesjes liet zien is compleet van tafel en voor het eerst in de band's geschiedenis is mascotte Hector achterwege gebleven (de singles en DVD's niet meegeteld). Bij het titelnummer en tevens openingstrack wordt duidelijk dat men de zaken niet alleen visueel anders heeft gedaan. Het nummer kent, een voor Hammerfall-begrippen, erg zware en meeslepende karakter. Nou zijn de invloeden van Accept wederom erg aanwezig in het gitaargeluid en zoals gezegd is de zang van Cans nogal typerend, dus de herkenbaarheidfactor is zeker aanwezig. Af en toe moet ik bij deze song denken aan de iets modernere geluid van de laatste Primal Fear albums. Deze kenmerken komen regelmatig terug en zijn vooral in songs zoals 'The Oulaw', 'One More Time' en 'I Refuse' duidelijk aanwezig. Op afsluiter 'Redemption' gaat men zelfs een mee progressieve kant op en weet daarmee zeker te verassen.

Door het bovengenoemde is 'Infected' niet helemaal een typische Hammerfall album geworden en dat kan zowel positief als negatief worden gezien. Ik kies voor het eerste, want hiermee bewijst men nog genoeg creativiteit in zich te hebben en meer in zich te hebben dan wat we al van ze kennen. En bovendien, al heb ik even tijd nodig om er aan te wenen, zijn dit absoluut een stel goede, pakkende songs. De band "verloochent zijn wortels niet en al gelijk met de tweede nummer, 'Bang Your Head', laat onvervalste heavy metal horen, waarmee men ook erg teruggrijpt naar de eerste drie albums. Vooral op de tweede helft van het album grijpt men vaker terug naar hun welbekende sound. De pakkende riffs, meezingbare refreinen en clichmatige teksten - die in de positieve zin prima bij de band passen en mede verantwoordelijk zijn voor Hammerfall zoals we ze vanaf het begin kennen - druipen af van songs zoals de snelle 'Dia De Los Muertos', '666 - The Enemy Within), 'Immortalized' en het prachtige heavy metal feestnummer 'Let's Get It On'. Als ballade krijgen we deze keer geen eigen compositie, maar een coverversie van 'Send Me A Sign' van het Hongaarse Pokogp! Nou ben ik over het algemeen hier niet zo over te spreken en vind ik dat ze sinds het 'Legacy Of Kings' album geen fatsoenlijke ballade meer hebben opgenomen, maar dat terzijde.

Na acht jaar samen te hebben gewerkt met producer Charlie Bauerfeind hebben gitaristen Dronjak en Pontus Nogren de productie in eigen hand genomen en daarbij hulp gekregen van James Michael, die o.a. bekend is voor zijn werk met Scorpions en Mtley Cre. Hiermee heeft men er voor gezorgd dat de band's geluid op 'Infected' gewaarborgd is gebleven, maar daarnaast een meer rockerige karakter heeft gekregen. Om het kort samen te vatten; 'Infected' is een prima Hammerfall album geworden die een enigszins andere kant van de band laat zien, maar tegelijkertijd aansluit het perfect aan op de band's discografie en een die de fans zeker tevreden zal stellen.