U.D.O. - Rev-Raptor

U.D.O. - Rev-Raptor

Label : AFM Records | Archiveer onder heavy / power metal

Nima : Vorige maand lieten Udo Dirkschneider en zijn kompanen met 'Leatherhead' al een voorproefje van dit album op ons los en maakte duidelijk dat het album weer enorm ging heerschen. En jawel dames en heren, 'REV-Rapotor' is wederom een heerlijk plaatje geworden. De band heeft inmiddels een zeer rijke discografie en degene die U.D.O.'s carrière een beetje hebben gevolgd weten dat de band een duidelijke ontwikkeling heeft gemaakt, maar dat de welbekende rode draad altijd aanwezig is geweest op elk album. Bovendien staan de heren altijd garant staat voor een heerlijk potje onvervalste, rockende heavy metal.

'REV-Raptor', inmiddels de dertiende studioalbum, is geen uitzondering op de bovengenoemde. Het album begint keihard met het prachtige titelnummer en al vanaf de eerste seconde is de band herkenbaar. Het album ligt dan ook in het verlengde van de voorgangers en de band heeft zich, heel kort door de bocht gezegd, vast gehouden aan hun vaste formule. In vergelijking met diens voorganger, 'Dominator', is 'REV-Raptor' echter sneller en agressiever uitgevallen. Sterker nog, in mijn mening is de band zelfs iets meer richting het oudere werk gegaan. Nummers zoals 'Renegade', 'Terrorvision' en 'Pain Man' neigen naar 'Thunderball' en 'Mission No. X', terwijl 'Underworld' en 'Fairy Tales Of Victory' enigszins de sfeer van 'Faceless World' oproepen, en snellere tracks 'Dr. Death', 'Motor-Borg' of 'True Born Winners' naar 'Animal House', 'Time Bomb' en 'No Limits' neigen. Uiteraard ontbreken (semi-)ballades niet op het album en we krijgen met 'I Get As Good As I Give' en de prachtige afsluiter 'Days Of Hope And Glory' twee mooie, rustigere nummers, die alleen Udo kan zingen. De beste man heeft op 59-jarige leeftijd nog altijd een geweldige strot en klinkt nog altijd erg overtuigend.

'REV-Rapotor' is dan ook een zeer divers plaatje geworden en zelfs nog veelzijdiger dan 'Dominator'. Het album kent dan ook geen enkel zwak moment en of men nu langzaam, mid-tempo of snel te werk gaat, blijven de songs kaarsrecht overeind staan. Bovendien zijn alle tracks ontzettend pakkend en kennen traditiegetrouw een erg hoog meezinggehalte. De plaat rockt dan ook van begin tot eind en na dertien songs en 52 minuten, snak je nog steeds naar meer. Het album is wederom opgenomen in de band's eigen Roxx Studio (waar men al sinds 1997's 'Holy' opneemt) en wederom geproduceerd door gitarist en Udo's trouwe kompaan Stefan Kaufmann. Dus ook geluidstechnisch gezien is het album niet alleen dik in orde, maar erg herkenbaar. En gelukkig maar, want dit is nogmaals het bewijs dat je met U.D.O. altijd weet waar je aan toe bent en dat je bovendien altijd goed zit. Kortom; niet zeuren, maar gewoon in huis halen.