Lake Of Tears - iLLwiLL

Lake Of Tears - iLLwiLL

Label : AFM Records | Archiveer onder gothic metal

Vera : Lake Of Tears is onlosmakelijk verbonden met de opkomst van dark metal in de jaren negentig. Vele bands ontstonden toen, geïnspireerd door Paradise Lost's stijl op albums als 'Shades Of God' en 'Icon' en het Zweedse Lake Of Tears was daar één van. Zij kregen daar natuurlijk wel enige kritiek op, maar bijvoorbeeld 'Headstones' was toch een dijk van een plaat. Bovendien zijn ze altijd albums blijven maken die best goed waren, al werd het grote succes nooit bereikt en kregen we de band amper live te zien in onze streken. Ze gingen ook een poos uit elkaar.

Ze hebben intussen een eigen stijl ontwikkeld die men kan omschrijven als donkere, melancholieke muziek. Albums als 'Black Brick Road' (2004) en 'Moons And Mushrooms' (2007) bevielen me erg en zullen ook wel hun weg gevonden hebben naar fans van bijvoorbeeld Lacrimas Profundere of End Of Green. Nu, na een stilte van vier jaar is er 'Illwill'. Het is even wennen, want dit album is een pak harder dan de voorgangers en ook meer verscheiden. Een eerste herkenningspunt is natuurlijk de schuurpapieren stem van Daniel Brennare. Verder is het eerder riffgeoriënteerd en komen keyboards minder aan bod.

Het uptempo 'Floating In Darkness' opent in vertrouwde stijl, om dan meteen rond te dwalen in een kerker vol duistere gevoelens. Titeltrack 'Illwill' heeft namelijk wel strak gitaarwerk, maar is opperweemoedig en depressief. Dit is echter een album vol contrasten en verrassingen. In 'The Hating' horen we nog wel een gitaargeluid dat sterk aan Paradise Lost doet denken, maar verder is dit een snel en hard haatnummer. Ook van die aard is verderop het opstandige 'Parasites' met punkaspiraties. Persoonlijk ben ik niet zo gek van zulke tracks, maar ze brengen wel leven in de brouwerij en doen het smeuïg gezongen 'U.N.S.A.N.E.' (duistere glamrock met onderhuidse spanning) en het prachtige doomachtige 'House Of The Setting Sun' nog beter uitkomen. 'Behind The Green Door' is dan weer vlotte gothic rock met een lage Sisters Of Mercy/Peter Steele stem, waar bovenvermelde bands ook goed in zijn. Het krachtig gezongen 'Out Of Control' kent mooi glissando gitaarwerk, terwijl afsluiter 'Midnight Madness' een volgende verrassing inhoudt. Dit is epische black metal met keyboards op Lake Of Tears wijze.

Ondanks enige kameleonneigingen heeft Lake Of Tears echter wel een aantal sterke, nieuwe songs geschreven die me meteen aanspreken, zodat we met plezier ook dit achtste studioalbum 'Illwill' met plezier aan onze collectie toevoegen. Het gelimiteerde digipak bevat drie live songs, een aanrader! In de video het magische nummer 'Headstones' waarmee ik de band ooit leerde kennen.