Detonation - Reprisal

Detonation - Reprisal

Label : Eigen beheer | Archiveer onder death metal / grindcore

Richard G. : Na een nare periode gevuld met allerhande problemen (gezondheid, line-up et cetera) is Detonationvier jaar na het laatste wapenfeit 'Emission Phase' weer terug aan het metalfront. Aangezien besprekingen met genteresseerde labels op niets uitliepen namen de Zeistenaren het heft zelf maar in handen en releasen en verhandelen ze het nieuwe album 'Reprisal' in eerste instantie lekker zelf (verkrijgbaar via de website en op concerten).

Waar op 'Emission Phase' de ubermelodische huisstijl vooral ritmisch nogal grondig op de schop ging heeft Detonation voor het nieuwe album weer een net iets andere weg gekozen. De typische leads van weleer zijn op de vingers van een hand te tellen, waardoor de nummers automatsich stukken bruter en agressiever klinken. Om het in het Zweedse uit te drukken: neigden eerdere albums 'An Epic Defiance' of 'Portals To Euphobia' naar Dark Tranquillity, nu komen eerder groeperingen als At The Gates of The Haunted naar boven drijven. Grote muzikale vernieuwingen of verrassingen zijn er eigenlijk niet te melden over 'Reprisal', afgezien wellicht van de old school death metal vibe die rondhangt in het langzamere begin van 'Falling Prey'. De band lijkt wel een kleine conceptuele uitdaging te zijn aangegaan. De nummertitels, de geluidsfragmenten en de verstaanbare flarden tekst die uitgebraakt worden doen een verhaal rondom religieus fanatisme en daaruit voortvloeiende haatdragende activiteiten vermoeden.

Al met al levert Detonation met 'Reprisal' een aardig comebackalbum af dat op zich wel lekker wegluistert, maar helaas niet dezelfde herkenbaarheidsfactor of het hoge niveau heeft van voorgaande releases.