Big Life  - Big Life

Big Life - Big Life

Label : AOR Heaven | Archiveer onder hardrock / aor

Guus : Big Life is het nieuwe project van de Engelsman Steve Newman, een naar mijn bescheiden mening onterecht ondergewaardeerde artiest. De beste man maakte onder zijn eigen naam Newman al een zevental prima tot uitstekende albums (de laatste was 'The Art Of Balance' uit 2010), en ook met dit debuterende titelloze album mag ik stellen dat het nivo bijzonder hoog is. Samen met zanger Mark Thomson-Smith (ex Praying Mantis), die hem ook bijstond bij het net genoemde Newman, en Rob Mc Ewan op drums heeft Steve een cd gemaakt om van begin tot einde je vingers bij af te likken.

Opener 'Dying Day' bijvoorbeeld begint lekker fel met opzwepende drums en uitstekend zes snarenwerk van Steve. 'Close To You' en 'Better Man' zijn twee mid tempo tracks en 'Calling' start verrassend met wat oosterse geluiden. 'I'll Still Be Here' is de verplichte mooie ballad, en met 'Feel Alive' wordt het gaspedaal wat verder ingetrapt. Natuurlijk hoor je flarden van vergelijkbare bands als FM en hebben de liefhebbers dit al eens gehoord, maar de uitvoering van het aanbod is erg smaakvol te noemen en maakt Steve Newman het met zijn subtiel gitaarwerk alleen maar mooier. Op sommige momenten deed de sfeer zelfs een beetje denken aan Marillion ten tijde van 'Holidays In Eden' album. 'Deep Water' is wederom een relaxte ballad. Bij 'At The End Of My Rainbow' is er wat geƫxperimenteerd wat betreft de zang want de vocalen aan het begin van deze track zijn zwaar vervormd, 'Leaves' daarentegen heeft weer mooi akoestisch gitaarwerk als leidraad. Na 'Stop In Time' krijgen we het stevige 'Takin Me Down' al vorens 'Nothing Without You' deze cd besluit. Voor de productie, die in eigen handen lag, ook niets dan lof want is allemaal piekfijn vastgelegd op dit zilveren schijfje. Natuurlijk is dit niet de hardste release van de laatste tijd, maar wel een mooie aanwinst voor iedereen die zich AOR fan noemt.