Exciter - Blood Of Tyrants

Exciter - Blood Of Tyrants

Label : Osmose | Archiveer onder

Horst : Jezus, bestaan ze nog? Dat was het eerste wat ik dacht toen ik de nieuwe Exciter schijf uit de brievenbus plukte. Blijkbaar wel, ik had zeker even niet op zitten letten, want na wat onderzoek bleek dat ze twee jaar geleden ook nog een schijf hadden uitgebracht. Exciter was voor mij zo'n schoolvoorbeeld van een band die debuteerde met uitstekende LP's (denk eens aan "Heavy Metal Maniac" uit 1983 opgevolgd door "Violence And Force" een jaar later) maar gaandeweg steeds beroerder ging spelen. Dan verlies je ze uit het oog, ontdekt andere, betere bands en wat blijft is een mooie herinnering. Dus was ik zeer verrast dat ze weer (of nog steeds) actief zijn. En ik moet zeggen, wat een afgrijselijk lekkere Trash Metal plaat is "Blood Of The Tyrants" geworden. Bij het eerste nummer is het meteen duidelijk, TRASH IS BACK (eigenlijk nooit weggeweest, behalve in de ogen van de "professionele" media dan). Het tempo er meteen hoog in, veel double-bass drums, het typerende drukke gitaargeweld van oud gediende John Ricci en op zang ene Jaques Belanger, volgens mij het kleine broertje van Rob Halford. Toen ik de plaat opzette dacht ik werkelijk dat Rob Halford een gastrol aan het vervullen was, griezelig gewoon. De hele plaat dendert als een vrachttrein over je heen, met hier en daar een rustpuntje (nou ja, er wordt even langzamer gespeeld). Als je authentieke Trash Metal een warm hart toedraagt kan je deze plaat doof kopen, en voor degene die eens willen kennis maken met het genre, ga eens luisteren. Alleen jammer dat ie niet langer duurt dan 35 minuten...maar goed, een mens kan niet alles hebben. Kunnen ze niet op tour met Destruction dit najaar?