After Hours - Against The Grain

After Hours - Against The Grain

Label : AOR Heaven | Archiveer onder hardrock / aor

Guus : After Hours is een van voorsprong Britse band die eind jaren tachtig hun debuut plaat op de mensheid losliet ('Take Off' uit 1989). Na ook nog een titelloos vervolg op deze eersteling gemaakt te hebben, viel deze formatie in 1992 uit elkaar. Het vuur begon wederom te branden toen oudgedienden Walls (bas) en Payne (gitaar) zanger John Francis elkaar ontmoette en in 2008 de handen in elkaar sloegen voor het opnemen van een comeback album. De band werd gecompleteerd met Chris Pope (drums) en Sean McMenemey (toetsen), en 'Against The Grain' is het tastbare resultaat.

'Against The Grain' is een lichte en radiovriendelijke cd geworden, waarbij je moet denken aan bands als Journey en Valentine (met zanger Hugo), die klinkt als de spreekwoordelijke klok. Zo zijn 'Stand Up' en 'Turn On Your Radio' pure AOR songs en is het smullen geblazen bij tracks als het Journey achtige 'Angel' (met een magische melodielijn) en het mooi opgebouwde 'Eleventh Hour'. Het titelnummer hebben ze akoestisch gelaten en 'Hold On' heeft een zekere drive meegekregen en is daardoor meer up-tempo dan de rest. Let ook eens op het uitstekende gitaarwerk van Payne wat niet onvermeld mag blijven. De overigens prima zang van John Francis zal al snel worden vergeleken met Steve Perry, ook omdat Francis ook dat nasale in zijn stem heeft. Zonder de andere songs te noemen en tekort te doen (ze hebben allemaal dat kwalitatieve hoge nivo) mogen we hier concluderen dat dit een prima comeback album van After Hours is geworden.