Arnaud Krakowka - Antic Journey

Arnaud Krakowka - Antic Journey

Label : Eigen beheer | Archiveer onder hardrock / aor

Arco : Arnaud Krakowka is een mij, tot voor kort, onbekende gitarist die de Franse nationaliteit bezit en sinds enige tijd in het Noorden van Nederland woont alwaar hij een eigen studio bouwde. In die studio (A.K. Studios) nam hij zijn solodebuut 'Parallel Dimensions' en dit 'Antic Journey', zijn tweede album, op.

Na de intro 'Prelude To History' wordt ingezet met 'Lifeforce' en is direct te horen dat Arnaud's gitaarspel is gestoeld op klassieke leest. Arnaud is geïnspireerd door bands als Deep Purple, Led Zeppelin, Black Sabbath en gitaristen als Jimi Hendrix, Yngwie Malmsteen en Uli Jon Roth. De keyboards creëren een stemmige sfeer en het drumwerk is strak. Maar dan besluit Arnaud te gaan zingen, en dat kan hij beter uitbesteden want hij zingt gewoon vals. Was er nou niemand die hem dat even kon vertellen? 'Apollo's Northern Land' is nog wel een aardig rocknummer maar wat daarna volgt op 'Antic Journey' is een aaneenschakeling van nietszeggende deuntjes die waarschijnlijk alleen maar goed bij je yogalessen passen..

Het einde van 'The Astral World' kent veel elektronische geluiden en dat kan niet boeien. 'Universe Of Memories' begint mooi met klassieke piano van Corvin Bahn (Uli Jon Roth, Gamma Ray) en is verder wel een aardige compositie. 'The Truth Behind Horus' wekt een prima Egyptische sfeer op maar het is te langdradig en er gebeurt te weinig om geboeid te blijven. 'Sundown' opent lekker met stevige gitaren maar als Arnaud gaat zingen is het over met de pret, net als op 'Meditation Mystery'. De bedoeling was om "de luisteraar mee te nemen op een pad dat spirituele wetenschap verzameld dat ons werd gegeven door oude beschavingen die lang voor ons huidige tijdperk leefden en vaak niet worden erkent door westerse historische perspectieven”. Nou, het klinkt allemaal heel sferisch maar ongeïnspireerd en knalt eigenlijk nergens.

Dat wil niet zeggen dat Arnaud Krakowka niet kan spelen, dat kan hij zeker en laat hij ook horen (kijk en luister maar eens op YouTube). De composities hebben echter niet altijd genoeg kracht. Achter de drumkit zit Michael Ehré, voorheen Metallium nu Firewind, - en ook nog bij Uli Jon Roth (ex-Scorpions), Kee Marcello (ex-Europe) en Vinnie Moore (U.F.O.) - echter, op deze release hoeft hij niet bijzonder trots te zijn. Ondanks het fraaie gitaarspel van Arnaud Krakowka is 'Antic Journey' een middelmatige cd die niet vaak meer in mijn speler zal belanden.