Vomitory - Opus Mortis VIII

Vomitory - Opus Mortis VIII

Label : Metal Blade | Archiveer onder death metal / grindcore

Sicktus : 'Opus Mortis VIII' is inderdaad het achtste 'opus' van de Zweedse 'mortis' metal band Vomitory. Kenners van de band - en aangezien de mannen sinds 1989 actief zijn, zullen dat er best wat zijn - weten inmiddels wat ze van de heren kunnen verwachten: met name uptempo death metal, Zweedse stijl, met een thrashy randje, een solo hier of daar en een prima balans tussen melodie en geweld.

Op 'Opus Mortis VIII' - een plaat die overigens qua songtitels en artwork nogal militaristisch van thema lijkt - gaat men vrolijk... eh... rustig.... eeh... Nou ja, gaat men verder met dat waar Vomitory al een dikke twintig jaar mee bezig is. Toch is er wel een verschil in vergelijking met de laatste paar Vomitory platen. De nummers op 'Opus Mortis VIII' zijn over het algemeen toch net even wat groovier en catchier dan op de voorgangers. Niks mis mee overigens, wat mij betreft! Kom maar op met die swingende bulldozer... Is dit dan het achtste wereldwonder, een instant klassieker? Nee, dat zeker niet. Maar heel veel slechts heb ik er toch ook niet over te melden. Gewoon een lekkere, bovengemiddelde death metal plaat, die zich misschien wel het best laat omschrijven als 'moderne oldschool', met ook nog eens een vette sound. Misschien dat de zang af en toe net even iets te dominant in de mix staat, maar dat is een kwestie van smaak.

De special edition van 'Opus Mortis VIII' heeft overigens nog wat (potentieel) leuks in petto, namelijk vier oudere Vomitory nummers in een nieuw jasje. Potentieel leuk, want het opnieuw opnemen, in een (ietwat) andere bezetting, van klassiekers als 'Raped In Their Own Blood', 'Nervegasclouds' en vooral 'Redemption' en 'The Voyage' is natuurlijk ook riskant... We wachten af!