Ulver - Wars Of The Roses

Ulver - Wars Of The Roses

Label : KScope | Archiveer onder different metal

Roel de Haan : Ah! Een nieuw album van de Noorse tricksters van Ulver! Ulver is altijd een band gewest die zijn eigen weg gaat, steeds anders, maar altijd kwaliteit leverend. Ongeacht het format, of het nou een soundtrack of regulier album is. Dus hier zijn we, 'Wars Of The Roses' volgt de uiterst kalmerende en melancholische 'Shadows Of The Sun' op en zoals gebruikelijk zijn dingen weer anders. Maar niet echt heel anders. In feite, is dit veruit de meest "logische" follow-up die Ulver ooit heeft geproduceerd.

Het album begint nogal up-beat met de toegankelijke en dynamische song 'February MMX', maar al snel hierna ontspant het album in een meer laid-back en introspectieve benadering. Vaak verwant aan bepaalde vormen van soundscaping. Er blijft echter van alles gaande: 'Providence' geeft ons kalmerende vrouwelijke zang, jazz, viool en piano, terwijl 'September IV' begint met Garm's karakteristieke zang en een droevige melodie, maar ontwikkelt zich tot iets trippy en spannends. Ook de andere nummers staan bol met wendingen. Alleen de enorme veertien minuten durende albumafsluiter 'Stone Angels' weet niet te imponeren. Als zijnde eigenlijk een gedicht met wat achtergrondgeluiden is het gewoon te lang. De algemene sfeer van de plaat wordt per volgend nummer gaandeweg steeds onderdrukkender. Zoals Daniel O'Sullivan het zei: het album is als een stervende roos. Tot slot: Ulver heeft met 'Wars Of The Roses' wederom een zeer interessant album gecreerd, met name voor diegenen die de ontspannen sfeer van 'Shadows Of The Sun' en de dynamiek van 'Blood Inside' konden waarderen.