Thunderbolt - Dung Idols

Thunderbolt - Dung Idols

Label : Rock It Up Records | Archiveer onder heavy / power metal

Arco : De Noorse heavy metal formatie Thunderbolt is na vijf jaar stilte toe aan haar derde album. Na het debuut 'Demons And Diamonds' (2003) en 'Love And Destruction' (2006, beiden Massacre) komt men nu met 'Dung Idols' (Rock it up Records). Oké, er is ook nog de EP 'Bandits At 6 O'Clock' (2000).
In een interview met collega Tormentor Erich gaf men eens aan te willen vermijden als een door Iron Maiden beïnvloede band te willen klinken, maar helaas(?) daar ontkomen ze niet aan. Dit wordt voornamelijk veroorzaakt door de stem van frontman Tony Johannessen die gerust een keer kan invallen mocht B. Dickinson een keer ziek zijn.

Maar niet alleen de stem van Tony doet aan het grote Maiden denken, ook muzikaal tapt men uit een vaatje dat minstens in dezelfde schuur heeft gestaan. Nummers als 'Majestic Travesty' (dat er direct lekker in knalt, met magistrale uithalen van sirene Tony Johannessens!) en 'Fight' hebben nou eenmaal een enorme Maiden feel over zich en nummers als 'Special' en 'Black Horde' lijken zo van een soloalbum van de mighty Bruce te zijn geplukt. Geeft niet, het klinkt best goed dus waarom klagen? Als je een zanger met zo'n stem hebt dan moet je het roer wel heel rigoureus omgooien wil je niet als Maiden klinken. En waarom zouden ze? Je kunt met mindere goden vergeleken worden. Ze houden zelf heel veel van deze vorm van metal en doen wat ze leuk vinden. Dat moesten meer mensen doen. 'Dung Idols' biedt pretentieloze heavy metal, niets meer en niets minder, en ze doen het met overtuiging. De mix werd verzorgd door Andy LaRoque (King Diamond) en de hoes werd getekend door Jobert Mello. Leuke schijf die genoeg te bieden heeft. Favoriete nummers zijn 'Majestic Travesty', 'Special', 'Land Of The Living', 'Dung Idols', 'Black Horde' en 'Crime Of The Sentry'. Niet alleen voor fans van Iron Maiden, Dio, Accept, Sabaton of Hammerfall.