Septic Flesh - The Great Mass

Septic Flesh - The Great Mass

Label : Season Of Mist | Archiveer onder death metal / grindcore

Vera : Samen met Rotting Christ en Nightfall vormt Septicflesh al sinds de jaren negentig de bovenlaag van wat er aan avontuurlijke Griekse extreme metal te snoepen valt op het Helleense schiereiland. Goed, zij verdwenen in 2003 even van het toneel, maar deze bezinning heeft hen enkel tot grotere daden geïnspireerd. Daar was het comebackalbum 'Communion' in 2008 het overtuigende bewijs van. Schreven we voor een sportblad, dan zouden we stellen dat het viertal zich meer en meer weet te bekwamen in zijn eigen discipline. Deze opwaartse tendens zet zich ook op 'The Great Mass' - de nieuwste vrucht van vier uitzonderlijke talenten - verder.

'Communion' vormde een keerpunt in de geschiedenis van Septicflesh. Niet alleen kondigde dit een nieuw begin aan, maar studiosamples werden voor het eerst vervangen door een heus orkest. Ook op 'The Great Mass' werkt Septicflesh samen met het Praagse filharmonisch symfonieorkest, plus een veelkoppig koor er bovenop. De met hoge onderscheiding beëindigde studies van gitarist Christos Antoniou vinden hun weerslag in de indrukwekkende klassieke arrangementen. De veelgelaagde mix van death, black en gothic metal komt bijgevolg nog dichter bij perfectie. Elk bandlid draagt op meerdere vlakken zijn steentje bij. Brulboei en bassist Seth is al jaren bekend voor zijn internationaal vermaard artwork, gitarist Sotiris drukt zijn stempel op de muziek door beklijvende cleane zang en levert de diepgaande teksten en gitarist Christos is verantwoordelijk voor een rijkdom aan orkestrale arrangementen. Ook drummer Fotis laat zich gelden tijdens het schrijfproces. Dit teamwork maakt dat (bijna) alles in eigen hand gehouden wordt.

'The Great Mass' kunnen we beschouwen als een album van een band die weer wat meer ervaring en professionalisme in zijn nieuw album kan stoppen. Het orkest en de band vormen als het ware een eenheid, beide muziekstijlen - klassiek en ruwe metal - versmelten in elkaar tijdens de veelgelaagde songs. Het album vormt dan ook een uitdaging voor de luisteraar en geeft zijn geheimen pas prijs na tig luisterbeurten. Het avontuur begint met 'The Vampire From Nazareth'. Esoterische sopraanzang leidt ons de donkere catacomben in waar de verfijning eigen aan symfonieën en de ruwheid van zang en beenharde riffs een overweldigend amalgaam opleveren. In 'A Great Mass Of Death' gaat men stompend vooruit, rollende death metal wordt verfijnd door pontificale koorzang en enige cleane mannen- en vrouwenzang. Soms is het vernuft van Therion niet veraf, de smeuïgheid van Sotiris' cleane zang deed me er meermaals aan denken. De stapvoets, stompende klanken hebben soms een mechanisch tintje, luister maar naar 'Pyramid God'. Klassiek en extreme metal gaan evenzeer een (geslaagd) huwelijk aan in 'Five-Pointed Star' en 'Oceans Of Grye', terwijl we in dat laatste ook nog enige hoge vrouwelijke operazang als extra krijgen. De gitaren waaieren breed uit in 'The Undead Keep Dreaming', een song waarin de roffelende drumtechniek van Fotis het krachtige geheel naar ongekende hoogten stuwt. Toch is er vanaf dan ook enige toegankelijkheid te bespeuren. Septicflesh verloochent immers nimmer dat zij hun wortels in de jaren negentig hebben. Ik stond versteld van de toegankelijkheid van 'Rising' (erg melodieuze leads en aanstekelijke cleane zang) en 'Apocalypse'. Daar staat 'Mad Architect' tegenover. De orkestratie is hier dramatisch en apocalyptisch, gekoppeld aan bijzonder strakke gitaren. Als uitsmijter is er nog 'Therianthropy' dat zich eveneens makkelijk in je hoofd nestelt door de bezwerende cleane zang en sierlijk gitaarwerk.

Het is gebeurd: Septicflesh heeft met 'The Great Mass' een kunstwerk gecreëerd dat 'Communion' nog overtreft. De jarenlange samenwerking met producer Fredrik Nordström heeft hiervoor moeten wijken voor een bond met studiowizard Peter Tägtgren, maar dat heeft alleen maar tot een nog meer uitgekristalliseerd geluid geleid. Dit is een album waaraan elke extreme metal liefhebber een vette kluif heeft!