Sahara Rain - Eternity

Sahara Rain - Eternity

Label : Eigen beheer | Archiveer onder hardrock / aor

Arco : Het Zwitserse Sahara Rain bracht onlangs 'Eternity' uit, hun tweede album. Collega Sjak was twee jaar terug zeer tevreden over het debuut 'Sand In Your Hands' maar maakte toen de opmerking dat de band meer een eigen koers zou moeten varen. En zoals wel vaker het geval lijkt heeft men ook nu weer geluisterd. Waren de nummers van het debuut allemaal samen met Michael Bormann geschreven, op dit tweede album is dat beperkt tot één nummer. Wel was Michael Bormann (samen met Gwyn Mathias) verantwoordelijk voor de productie van 'Eternity'.

Kan Sahara Rain het ook alleen dan? Jazeker want 'Eternity' bevat, naast het door Bormann geschreven 'Love Me Loud', nog tien composities van redelijk tot goede kwaliteit. Het kost een paar luisterbeurten maar dan is de conclusie ook dat 'Eternity' best een aardig AOR album is geworden. Het inleidende 'Heavy Times', met stevige hardrock riffs (en wat Dream Theater "piano”..), is misschien wat misleidend want de rest van het 'Eternity' album is toch veel meer AOR gericht. Het geluid van de gitaartandem Silhanek / Honegger had voor mij dan ook wat prominenter aanwezig mogen zijn, nu is het wat beperkt gebleven tot hier en daar enkele stevige riffs en wat solo's, maar dat is een kwestie van voorkeur. Maar ook de drums van Levent Sunu hadden iets levendiger gemogen, nu ontbreekt het wat aan echt vuurwerk. De gitaren en keyboards vormen altijd een harmonieus geheel en zitten elkaar echter nooit in de weg. Jammer dan weer dat de koortjes in het nummer 'Forever Young' niet erg overtuigend overkomen. Maar vanwege de behoorlijk catchy nummers laat het album toch een overwegend goed gevoel achter. Neemt niet weg dat er nog wat aan het totaal gewerkt dient te worden wil men echt door kunnen breken. Luistertips zijn de al eerder genoemde rocker 'Heavy Times' maar ook 'Miss You', 'Holy Warrior', 'Love Me Loud', 'Starlight' en Live Earth' zijn hoogtepunten.