Sacred Dawn - A Madness Within

Sacred Dawn - A Madness Within

Label : | Archiveer onder heavy / power metal

Arco : Het uit de U.S. of A. (Chicago, Illinois om precies te zijn) afkomstige Sacred Dawn verrastte drie jaar geleden met hun debuut 'Gears Of The Machine: A New Beginning' (dat twee jaar daarvoor al een keer was uitgebracht als 'Gears Of The Machine') en komt nu met opvolger 'A Madness Within'. Inmiddels is het kwartet uitgegroeid tot een kwintet door toevoeging van keyboardspeler Brian Kim. Gitarist John Vitale en drummer Brad Sabathne zijn vervangen door respectievelijk Mykull en Eddie Foltz.

Beïnvloed door bands als Dream Theater, Iron maiden, Nevermore, Queensrÿche, Savatage en Fates Warning en op de planken gestaan met Symphony-X, Testament, Cage, Firewind, Kamelot en Epica. Dat doet wat met je en dat is te horen op 'A Madness Within' dat een - vrij donker - concept album is geworden in de trent van Dream Theater's 'Metropolis, Pt. 2: Scenes From A Memory' en Queensrÿche's 'Operation Mindcrime'. Je kunt met mindere albums worden vergeleken! De band voegt hun invloeden, en ervaring opgedaan tijdens de vele optredens, samen in tien nummers waarin klassieke, dus jaren tachtig, heavy metal en hardrock worden gemixt en voorzien van een behoorlijke snuf prog. De nummers zijn merendeels midtempo en redelijk zwaar. Het vergt enige tijd om de nummers te doorgronden maar als je eenmaal zover bent dan zul je overtuigd zijn dat we hier te maken hebben met een uitzonderlijk goed album dat diverse stemmingen kent; gevoelig in 'It Shall Be', stevig in 'The Untold Story', 'Demonlover', 'Delirium' en 'Wrongfully Accused' (waarvan de eerste duidelijk een knipoog naar Judas Priest is en de laatste in onvervalste Symphony-X stijl), melodieus in 'A Madness Within', 'What You Did To Me', 'Summer Of Treason', melancholisch in 'The Decision' en drama in het epos 'Dawn Of The Day'.

Enig minpunt(-je) zijn de toegevoegde 'screams/grunts' die sommige nummers ongetwijfeld extra cachet moeten geven maar dat mijns inziens niet echt nodig hebben. Het strakke drumwerk, de vette bas, smaakvolle keyboards, het gitaarspel, de donkere, warme en rustige (maar agressief wanneer nodig) stem van Keller en de daar uit voortvloeiende sterke nummers maken van 'A Madness Within' een waardig tweede album en Sacred Dawn lijkt hiermee definitief een eigen plek in de scene te verwerven.