Resistance Of Yield - Towards The Apocalypse

Label : STF Records | Archiveer onder death metal / grindcore

Sicktus : Dit Duitse vijftal afficheert zich als zijnde op aarde om voor de Metal - jaja, met hoofdletter 'M' - te leven. Daarnaast houdt men zich tekstueel bezig met een hoop 'zware' onderwerpen. Zichzelf, hun muziek en het leven bloedserieus nemende lieden, derhalve? Nah, volgens mij valt dat reuze mee. Als ik afga op hun debuut full-length 'Towards The Apocalypse' althans, want daar hoor ik toch vooral een band die er lol in heeft om wat fijne death metal neer te zetten. Thrashy randje hier, melodielijntje daar, niet (al te) gek doen en knallen!

De band zoekt duidelijk nog wel naar een eigen geluid en wil daardoor soms teveel, vooral teveel in één nummer. Het adagium 'Kill Your Darlings' is ook hier weer eens van toepassing. Het zorg weliswaar voor een redelijk gevarieerd schijfje, maar 'Towards The Apocalypse' mist daardoor wel samenhang. Niet alle nummers zijn ook even sterk, zo heeft 'Doomed Chapter II' bijvoorbeeld wel een hoop ideeën / ingrediënten, maar mist het daardoor toch echt kop, staart en rode draad. De heren wisselen ook zeer regelmatig van tempo, zowel binnen een nummer als tussen de verschillende tracks. Goed voor de variatie, maar er zit niet altijd een even duidelijk idee achter, waardoor een zorgvuldig opgebouwde groove of een catchy hook worden gevolgd door een overgang die niet de meest gelukkige keuze is en je nooit echt helemaal opgaat in de muziek.

Al met al een redelijke poging om de vroege Göteborg sound met thrash te combineren. Aan de hoeveelheid ideeën ligt het ook zeker niet, maar de mannen moeten nog wel een stap maken om uit al die ideeën de beste combinaties te halen. De kracht van Resistance Of Yield is echter dat men nergens écht door het ijs zakt. Helaas zijn er te weinig uitschieters naar boven om het eindoordeel veel hoger dan een zesje te tillen, maar als de band wat strenger voor zichzelf wordt, heeft dit zeker potentie.