Pestilence - Doctrine

Pestilence - Doctrine

Label : Mascot Records | Archiveer onder death metal / grindcore

Pim B. : Na de release van 'Resurrection Macabre', dat de terugkeer van Pestilence markeerde kreeg de band vrij veel kritiek over zich heen. Onterecht vind ik want dat album staat als een huis. Maar goed dat zijn slechts meningen en ik vermoed dat de Pestilence haters mijn mening over het nieuwe album 'Doctrine' dan ook niet serieus zullen nemen haha. Na 'Resurrection Macabre' hebben twee belangrijke zaken plaats gevonden. Ten eerste is bassist Jeroen Paul Thesseling teruggekeerd en als tweede is drummer Yuma van Eekelen van de bands The New Dominion en Brutus tot de band toegetreden. Ook heeft de band het album opgenomen met acht-snarige gitaren waardoor het totaalgeluid zwaarder is uitgevallen.

Wat echter het belangrijkste is, is het feit dat Pestilence nog steeds klinkt als Pestilence. De composities bevatten wellicht wat meer groove en de zang van Mameli klinkt net iets zieker en of hij het leuk vindt of niet, het gaat meer de richting op van de vocalen van Martin Van Drunen die destijds toch zijn stempel aardig op het totaalgeluid van Pestilence gedrukt heeft. Door de afwijkende tellingen, de aparte grooves en experimentele solo's zijn er raakvlakken met het album 'Spheres'. Verder hoeft Pestilence zich nergens voor te schamen want ze zijn erin geslaagd om een interessant album op te nemen. Het is wel een album dat je de ruimte moet geven omdat er veel gebeurt dat je niet meteen kunt bevatten, het album heeft ruimte nodig om te groeien en dan zal je de klasse ontdekken. Pestilence denkt duidelijk na over hun muziek en nemen niet zomaar een album op, er moet wel een zekere mate van progressie in zitten en dat is met 'Doctrine' zeker gelukt.