Pentagram - Last Rites

Pentagram - Last Rites

Label : Metal Blade | Archiveer onder heavy / power metal

Erik : Pentagram, jawel. Voor diegenen die dachten dat Pentagram dood en begraven was, komt bedrogen uit. Na bijna veertig jaar komen Bobby Liebling, Victor Griffin, Greg Turley en Tim Tomaselli op de proppen met een loeizwaar 'Last Rites', een super vet geproduceerde plaat waarbij je je moet afvragen of dit heavy metal of doom metal is. De herboren Christen Bobby gaat tegenwoordig ontgift, clean en nuchter door het leven. En dat hoor je ook terug. Sommige van de nieuwe nummers heeft de band ook al op het afgelopen Roadburn festival ten gehore gebracht. Maar live op het podium overtuigden het pompende 'Call The Man' en het mellow 'Into The Ground' niet zoals op dit 'Last Rites'. De zanglijnen en de gitaarhaken blijven kenmerkend voor Pentagram. Het gitaargeluid van Victor Griffin blijft er een uit duizenden. Toch is Bobby's stem niet meer wat het geweest is, hoewel hij bij momenten die oude charme weer omarmt en grijpt. Ook zijn de twaalf nummers aardig te noemen, bij momenten zelfs verrassend goed maar bijna geen enkele blijkt van beklijvende aard, op het archetypische Pentagram deuntje 'Death In First Person' na. Hoe zeer ik ook tegen de schenen van de ware Pentagram adepten schop. Echter, als ik terugkijk op de vorige wangedrochten van platen als 'Show em How' en 'A Keg Full Of Dynamite', steekt dit 'Last Rites' daar met kop en schouders boven uit. Het album is gevarieerder met nummers als het rustige southern rock 'Windmills and Chimes' of het up tempo stonernummer 'Treat Me Right'. Beter dan de eerste platen wordt het niet, maar dit tevens op (maar liefst vijf kleuren) vinyl uitgebrachte 'Last Rites' is wel in orde.