Norther - Circle Regenerated

Norther - Circle Regenerated

Label : Century Media | Archiveer onder death metal / grindcore

Ramon : Als een redacteur een minder positief artikel over een band schrijft, dan is het zeer waarschijnlijk dat iemand anders de volgende keer dat dezelfde band zich meld een nieuwe poging mag wagen. Het lijkt er de laatste tijd alleen wel een beetje op alsof ik alle herkansingen mijn kant op krijg. De negativiteit ontstond doordat ze het wiel misschien net niet helemaal als eerste hebben uitgevonden. Het lijkt me niet meevallen om altijd alleen maar in één adem genoemd te worden met landgenoot Children Of Bodom. Maar goed, een groot deel van de zang lijkt wel een kopie en de rest van de muziek is er een eerbetoon aan. Dus dan moet je verder ook niet mauwen. Ik zal proberen Norther dan ook zo zuiver mogelijk te beoordelen, alsof heel Children Of Bodom niet bestaat.

Allereerst is Children Of Bodom (oops, I did it again) net met een nieuwe schijf op de proppen gekomen, die kwalitatief een paar treden hoger staat dan Norther's 'Circle Regenerated'. Verder heeft Children Of Bodom vrijwel hetzelfde gitaargeluid als Norther, alleen toveren ze er veel (maar dan ook echt veel) interessantere partijen uit. Nu is Alexi Laiho één van de beste shredders ter wereld, dus neem het de band achter zanger Aleksi (hihi) Sihvonen maar eens kwalijk. Dan komen we gelukkig bij een positief verschil. De zang van Laiho is cool, wat je ook voor een groot deel bij Norther terughoort, maar in dit geval zijn er iets meer daadwerkelijke noten op de zang en is bij vlagen echt wel de moeite waard. Daarnaast zijn de teksten vele malen beter, maar elke brugklasser kan betere teksten schrijven dan Laiho. Maar die van Norther zijn echt, los van de vergelijking, echt wel redelijk de moeite waard. Het laatste opvallende verschil, is dat de toetsen niet het duel aangaan met de gitaar, maar veel meer de rol van sfeermaker hebben.

Weet je, Norther is eigenlijk gewoon een super band, met als enige nadeel dat ze een zeer vergelijkbare landgenoot hebben die tot de sterrenstatus zijn gestegen. En met dit album zetten ze weer een puik werkje luisterplezier neer, waar je enorm van zult genieten, als je in staat bent het werk waardevrij te beoordelen. En laten we ook even eerlijk zijn, muzikanten van dit kaliber mag je natuurlijk ook niet zomaar met een onvoldoende afschepen.