MaYan - Quarterpast

MaYan - Quarterpast

Label : Nuclear Blast | Archiveer onder different metal

Wilco : "We zaten te headbangen en toen wisten we dat het goed was”. Een beter argument is er in de metal bijna niet denkbaar. Dit citaat komt uit het interview dat ik onlangs met Mark Jansen van de nieuwe Nederlandse all-star groep MaYan deed. Dit interview kan je elders op de site lezen. Omdat daar voldoende info in staat met betrekking tot de achtergrond van de band beperk ik me hier tot de essentie: de muziek. En ik zeg u: die is het luisteren meer dan waard. De band bestaat uit leden uit een hoop (voormalige) Nederlandse (top) acts en bindt de genre-oversteigende eigenschappen van deze leden samen. De CD is geproduceerd door niemand minder dan Sascha Peath en die man begint nergens aan als er geen sprake is van iets met bestaansrecht. Wanneer je de naam van Peath ziet denk je natuurlijk aan Rhapsody, maar daar heeft deze band MaYan geen moer mee te maken. Waarmee dan wel?

Wel, niet met gothic metal of female fronted metal, genres die in Nederland vaak de kop op steken en wat ik eerder vreesde. In feite heeft MaYan op deze CD een geheel eigen stijl geformuleerd en heeft mijn onbescheiden mening een nieuwe standaard gezet. Ik was namelijk al lange tijd opzoek naar een band die de meest gangbare metal stijlen op een juiste manier weet te combineren. En juist daarin is MaYan uitermate goed geslaagd. Natuurlijk zit er wel een beetje gothic in, maar dit wordt opgenomen door progressive metal, power metal, thrash, death en black metal. Elk nummer herbergt deze soorten zonder gekunsteld over te komen. Het niveau van songwriting is dusdanig hoog dat het geheel toch natuurlijk klinkt alsof het genre al jaren zelfstandig rond dwaalt in de scène. Zo natuurlijk komt het allemaal over. Natuurlijk, maar niet afgezaagd of voorspelbaar. Vooral op vocaal gebied zijn er veel verrassende invalshoeken en wordt er op onverwachte momenten overgeschakeld. De vocalen variëren van de gangbare engelenzang naar stoere vrouwen vocalen, power metal vocalen, screams, brute grunts en black metal vocalen. En deze worden niet alleen ingezet op de bijpassende genres, want de nummers zijn gelukkig niet zo eenvoudig in stukken te hakken waar je de genres op kan plakken. Zo kan je genieten van de stemmen van Mark Jansen, Frank Schiphorst, Floor Jansen, Simone Simons, Laura Macrì en Henning Basse. Hierbij wil ik vooral de prestatie van Henning Basse (Souls Of Season) (voor mij volledig onbekend) onder de aandacht brengen. Zijn heldere vocalen geven weer net dat beetje extra wat zo'n plaatje nodig heeft. Hij heeft wat weg van Apollo van het vroegere Majestic en Time Requiem.

Voor de mensen die toch vrezen dat ze hier te maken hebben met een nieuwe gothic band of een kloon van Epica of After Forever… Neen! Wees niet bang, dit album heeft daarvoor een veels te agressievere bite en invalshoek. Dit is iets voor mensen die van melodieus en progressief houden, maar die ook niet vies zijn van Bloodbath of Naglfar. Voor mensen die dol zijn op Dark Tranquillity en God Dethroned maar niet weglopen voor Symphony X, Rhapsody en Nevermore. Geef het album wel even de kans, het zijn geen hapklare brokken, maar het is ook geen hogere wiskunde en je kunt er gewoon op los beuken. Het lijkt me voor zich spreken dat de productie dik in orde is. Mij betichten van chauvinisme is kansloos omdat ik echt geen bijzonder hoge pet op heb van de Nederlandse scène. MaYan is weer eens zo'n band die ruimschoots boven de rest uitstijgt. Afsluiten wil ik wel met een vreselijk cliché: het is on-Nederlands goed. Waarom? Ik heb toch de indruk dat wij in Nederland te snel tevreden zijn en te veel toegeven en te veel concessies doen. Ook daarvan is er op 'Quarterpast' geen sprake. Nee, hier zijn kosten noch moeite gespaard met perfectie en uiting van persoonlijke idealen als ultieme doel. De hele CD is geweldig, maar als ik wat moet noemen: 'Bite The Bullet', 'Symphony Of Agression', 'Drown The Demon', 'Celibate Aphrodite' en 'War On Terror' hebben op mij de meeste indruk gemaakt. Nederland heeft er een supergroep bij die bij fans van alle metal genres op sympathie moet kunnen rekenen. Zoals ik al eerder zei, genre overstijgend dus. Op 19 mei is de CD presentatie in Amsterdam en op 20 mei 2011 ligt 'ie in de winkels.

Er rest mij nog slechts drie woorden: veel plezier ermee!