M.I.C. - 3rd Degree

M.I.C. - 3rd Degree

Label : Eigen beheer | Archiveer onder hardrock / aor

Arco : M.I.C. staat voor "Made in Chine” en je weet wat ze zeggen over spullen met zo'n label. Gezien hun populariteit in China, ze spelen er al sinds 2004, is het niet eens een zo vreemd gekozen bandnaam. Ze komen dan ook uit…Toronto, Canada maar ook uit Chengdu, China(?) Het is trouwens helemaal een bont gezelschap want de nieuwelingen Tommy Burke (drums), Dave Smith (keyboards) en Uchida "Yugi” Yuuji (bas) komen respectievelijk uit Londen, Liverpool (U.K.) en Osaka (Japan).

M.I.C. heeft al twee releases op haar naam (het gelijknamige debuut en 'Out 2 Rock') en brengt met dit '3rd Degree' dus haar derde album op de markt. Ondanks dat de bandleden gelouterde muzikanten zijn, volgens de bandinfo, klinkt deze schijf niet overtuigend. Dat komt eigenlijk voornamelijk door de matige zang van oprichter/gitarist/zanger Yvon Serre die veel beter gitaar speelt dan zingt (een goed voorbeeld is 'My Baby's Going'). Muzikaal is er niet zo heel veel mis, productioneel had het veel beter gekund en M.I.C. is dan ook zo'n band die je beter live aan het werk kunt zien. In een kroeg, niet in een HMH, Ahoy of Gelredome. Het is voornamelijk classic rock, met een licht poppy inslag wat de klok slaat en zo hier en daar herinnert de muziek me aan KISS uit de jaren zeventig (bijvoorbeeld 'Judy Don't Go'). Zelfs flitsen van Loverboy en Cheap Trick schieten een keer door mijn grijze massa! Er zitten dus best leuke ideeën tussen maar de uitvoering kan een stuk beter. Luistertips zijn 'Always On My Mind', 'What You Do To Me', 'I Am Ready', 'Judy Dont Go' en 'I Want To Live'.