Lo-Pan - Salvador

Lo-Pan - Salvador

Label : Small Stone Records | Archiveer onder stoner

Jan-Simon : The Cure met Three Imaginary Boys, dat is waar ik aan moest denken toen ik de nieuwste cd van Lo-Pan de eerste keer zag. Je kunt veel zeggen van het Small Stone platenlabel, maar grafisch zit het vaak wel snor. In het geval van 'Salvador' van Lo-Pan ga ik zelfs verder: de hoes is zonder twijfel het meest geslaagde deel van deze nieuwe cd. Betekent dit dan dat de muziek niet de moeite waard is? Nee, geenszins, maar zoals wel vaker met Small Stone releases is dit ook weer een gevalletje "bijna, maar net niet helemaal”. Bij de vorige cd van Lo-Pan, 'Sasquanaut', bleek een grote opknapbeurt nodig te zijn om de plaat naar de zin van zowel band als platenmaatschappij te maken. Bij mijn recensie sprak ik de hoop uit dat het volgende album in een keer goed zou zijn. Het lijkt erop alsof dat gelukt is.

De rock van Lo-Pan rockt, daarover geen twijfel en de productie is ook in orde. Muzikaal zou je Lo-Pan kunnen categoriseren als een mix van grunge en vroege stonerrock (denk aan Soundgarden en Kyuss) waarbij de harde klappen van drummer JBartz en de karakteristieke licht gezwolllen vocalen van zanger Jeff Martin waar de licks en riffs van gitarist Brian Fristoe omheen dansen je zo twintig jaar terug in de tijd slingeren. Martin's zang doet nog steeds wat aan Tool denken. Er zijn slechtere voorbeelden denkbaar. Luister naar de fantastische riff-stampede in 'Intro' of de fijn door raggende nummers 'Deciduous' of 'Chichen Itza' en je weet wat ik bedoel.

Het enige dat je tegen 'Salvador' kunt hebben is dat het na drie kwartier wel allemaal erg veel van hetzelfde is geweest, een bezwaar dat ik bij 'Sasquanaut' ook had. Nog een bezwaar, hoe triviaal dan ook: 'Salvador' is goed, maar grijpt je niet naar de strot. Na die drie kwartier zit je wat wezenloos voor je uit te staren en denk je "oke, en nu?”. Een gevoel dat me ook overviel bij het schrijven van deze recensie. Vreemd, want wat is er nu mis met deze plaat? Helemaal niets. Alles klopt, en toch ook weer niet.