Hell - Human Remains

Hell - Human Remains

Label : Nuclear Blast | Archiveer onder heavy / power metal

Pim B. : Hell werd in 1982 opgericht uit de resten van de bands Paralex en Race Against Time. Ondanks diverse demo's, een geweldige 7 'Save Us From Those Who Would Save Us' en talloze optredens werd de band niet echt serieus genomen. Nadat ze eindelijk een deal hadden gescoord bij het Belgische Mausoleum Records ging datzelfde label een paar weken voor de start van de opnames kopje onder. Gitarist Kev Bower stopte ermee en nadat de rest van de band ook het bijltje erbij neergooide overleed gitarist/zanger Dave Halliday door koolmonoxide vergiftiging waar hij zelf verantwoordelijk voor was. Tot zover de band Hell dus zou je denken.

Maar binnen underground kringen blijft de naam rondzingen. Andy Sneap, die inmiddels een befaamd producer is stak bijvoorbeeld nooit onder stoelen of banken dat Hell de grote inspirator was voor het opzetten van zijn band Sabbat. Sneap leerde overigens gitaar spelen van Dave Halliday. Ook de bedragen die voor de eerder genoemde 'Save Us...' 7 betaald moeten worden als een exemplaar aangeboden word op eBay en het feit dat er een bootleg beschikbaar is van deze single geven aan dat de band een zekere mate van relevantie heeft. De trigger om weer bij elkaar te komen moet gezocht worden in het feit dat er een label is dat interesse heeft om de oude demo's van Hell opnieuw uit te brengen. In 2008 is de renie een feit. Halliday wordt op gitaar vervangen door Andy Sneap die tevens de oude demo's in zijn studio oppoetst. Deze opnames worden door Kev Bower via internet onder de fans verspreid en dan blijkt dat de muziek hun tijd ver vooruit was omdat de essentie van de muziek van Hell nu helemaal blootgelegd is, iets wat je op een 20e generatie kopie op cassette niet kunt horen. Voor de zang wordt eerst Martin Walkyier van Sabbat gevraagd maar hij haakt af en wordt vervangen door de broer van Kev Bower, David Bower en hem wacht de zware taak de met gekte doorspekte zangpartijen van Halliday te evenaren.

De band neemt ook hun debuut op dat bestaat uit nummers die alleen eerder in de jaren 80 verschenen op de diverse demo's van de band. Na diverse onderhandelingen vindt de band onderdak bij Nuclear Blast die inzien dat Hell gewoon een enorm gave band is die muzikaal gezien erg relevant is vandaag de dag. Zoals gezegd zijn de songs op 'Human Remains' allemaal in de vroege jaren 80 geschreven. Zoals ze nu klinken met de geweldige productie van Sneap is duidelijk dat dit geniale muzikanten zijn die hun tijd ver vooruit waren. In essentie is het pure heavy metal die met de nodige bombast op je wordt afgevuurd. Fantastisch gitaarwerk, relevante toetspartijen van Kev Bower en de zang van David Bower bezit ook dat maniakale aspect dat Halliday destijds al meegaf aan de songs. 'Human Remains' is gewoon n van de meest interessante albums van 2011. Luister eens naar nummers als 'Macbeth' of 'Blasphemy And The Master'. Concluderend kunnen we dus zeggen dan Hell's 'Human Remains' zich uit de obscuriteit heeft ontworsteld en laat horen dat de theatrale metal die geschreven is in de jaren 80 vandaag de dag nog enorm relevant is. Naast de reguliere CD is er overigens ook een dubbel CD en een driedubbel LP verschenen waarop alle opgeschoonde demo tracks als bonus toegevoegd zijn.