Hate Eternal - Phoenix Amongst The Ashes

Label : Metal Blade | Archiveer onder death metal / grindcore

Richard G. : We kunnen er lang of kort over vergaderen, maar iedere drie jaar maakt Erik Rutan telkens weer een einde aan alle discussie: de koningen van de extreme metal zijn Hate Eternal en niemand anders! 'Phoenix Amongst The Ashes' is het vierde album sinds 1999 en het is gewoon eng hoeveel monsterlijk goede riffs Rutan weer uit zijn mouw weet te schudden.

Dat Hate Eternal de eenvormigheid voorbij was werd al bewezen op 'I, Monarch' en 'Fury And Flames'. Dat de 'band' (het blijft toch Rutan die de scepter stevig in handen heeft en houdt) nog steeds nieuwe trucjes achter de hand heeft, bewijzen de vele verrassende kwinkslagen op 'PATA'. Zo is daar bijvoorbeeld het geniaal chaotische priegelbegin van 'The Art Of Redemption' dat telkens wanneer je denkt dat het voorbij is toch nog een maatje langer blijkt te duren. En dan hebben we het nog niet eens gehad over de compleet zieke hoofdriff van dat nummer. In 'Haunting Abound' wordt er halverwege een ongemakkelijk hoorspel met hoge dissonante gitaarnoten ingezet over onheilspellend slome drums en Rutan's bezeten hellehondsbrul. Mocht het ooit van een Eurovisie extreem metalfestival komen, dan zou 'Thorns Of Acacia' hoge ogen gooien met riffs die even kwaadaardig als aanstekelijk klinken. En zo zou ik nog even door kunnen gaan en uit elk van de negen nieuwe volledige nummers iets gaafs pikken, maar het is natuurlijk veel cooler om het zelf uit te gaan vinden.

'Phoenix Amongst The Ashes' is nu het derde album achter elkaar waarop het bijna onmogelijk is om de best geconstrueerde riff aan te wijzen. De meest innovatieve brute death metal wordt momenteel echt door Rutan gesmeed! Bruut, eng, bezeten, overweldigend alle protoypische bijvoeglijke naamwoorden die de goede kwaliteiten van extreme metal beschrijven zijn tegelijkertijd in extremis van toepassing. Tot 2014 is dit simpelweg de nieuwe standaard voor extreem!