Diabolic - Excisions Of Exorcisms

Diabolic - Excisions Of Exorcisms

Label : Deathgasm Records | Archiveer onder death metal / grindcore

Sicktus : De geschiedenis van Diabolic bevat behoorlijk wat hobbels en reuring. In 1997 knalde men bloedfanatiek uit de startblokken, om tot 2003 als een productieve wervelwind hun Satanische, blast georinteerde death metal te spuien. In 2003 ontplofte de boel en na -tig line-up wisselingen schopte gitarist Brian Malone zo ongeveer iedereen de band uit, om nog n plaat op te nemen. Met 'Infinity Through Purification' bracht men in dat jaar hun vierde langspeler uit, waarna Brian er voorgoed de stekker uit trok en het een tijdlang stil werd. Totdat de oorspronkelijke drummer Aantar Lee Coates de boel reanimeerde en twee EP's uitbracht. Eind 2009 nam Aantar met een nieuwe line-up, vooral afkomstig van zijn eigen post-Diabolic band Unholy Ghost dan toch nog een volledig album op. Ergens medio 2010 volgde toen de release van deze vijfde full-length, 'Excisions of Excorcisms'. Pardon? Eind 2009? Medio 2010? Ja, blijkbaar loopt men op de promotie afdeling van Deathgasm Records een jaar achter.

Maar goed, loopt Diabolic ook achter, zou dan een mooi kazig bruggetje kunnen zijn. Sja. Niet echt een eerlijke vraag, want vernieuwend en moderniserend is Diabolic sowieso nooit echt geweest. Men borduurde voort op de rappere Florida US death metal la tijdgenoten Angelcorpse en gaat nu dan ook gewoon verder met het in hoog tempo spuien van riffs, voornamelijk gedrapeerd over het blasttapijt van drummer Aantar Lee, van tijd tot tijd aangevuld met vingervlugge jengelstengel solos, die overigens nogal inspiratieloos overkomen. Eigenlijk geldt dat voor de gehele band. Weinig inspiratie, maar wel heel veel energie en inzet, met als resultaat een plaat die wel hakt, maar niet pakt.

Diabolic vergelijken met een niet helemaal geslaagde kruising tussen Immolation, Krisiun en Morbid Angel is natuurlijk nog steeds net zoiets als zeggen "Gras is groen", maar dat neemt niet weg dat het wl nog steeds klopt. Diabolic fanaten die de eerste vier albums in de kast hebben, zullen deze ook wel weten te waarderen. Maar ja, die hebben 'm al sinds medio 2010 in de kast stn, waarschijnlijk.