Destroyer 666 - To The Devil His Due

Destroyer 666 - To The Devil His Due

Label : Hells Headbangers | Archiveer onder speed / thrash metal

Nima : Al zeventien jaar lang trakteren deze Aussies op kwalitatief hoogwaardige extreme black, death en thrash metal. Deströyer 666 heeft het nooit moeten hebben van complexe songstructuren of technische spel en heeft zich altijd geconcentreerd op pakkende riffs, gecombineerd met een duistere sfeer en veel oog voor melodie. De band heeft dan ook een ware cultstatus bereikt en de sterke comebackalbum en tevens vierde langspeler, 'Defiance', bewees dat de vlam nog lang niet is uitgedoofd.

Hoewel de band in zijn carrière "slechts” vier langspelers heeft uitgebracht, kwam men ook regelmatig met gelimiteerde vinyluitgaven. Vorige jaar nam Hells Headbangers het initiatief om al de band's 7” singles op één LP te compileren op een gelimiteerde 12” vinyl onder 'To The Devil His Due'. Nu is de compilatie ook op CD beschikbaar gesteld. 'To The Devil His Due' bevat respectievelijk de 'Satanic Speed Metal' (1998), 'King Of Kings' (2000), '…Of Wolves, Women And War' (2002) en 'See You In Hell' (2010) singles, en geeft een redelijk beeld van de band's muzikale ontwikkeling door de jaren heen. Zo is 'Satanic Speed Metal' een extreme NWOBHM song in het straatje Venom en hebben de songs van de 'King Of Kings' EP de sfeer van het 'Phoenix Rising' album. De nummers die op '…Of Wolves, Women And War' EP stonden zijn geschreven in dezelfde periode als de 'Cold Steel… For An Iron Age' elpee en laten dan ook de meer thrashy sound van dat album horen. Een interessante feit is dat de nummers van 'See You In Hell', die vlak na 'Defiance' verscheen, niet echt bij dat album passen en wederom een meer duistere, extremere en nihilistischere kant van de band laten horen.

De nummers op 'To The Devil His Due' representeren uiteraard verschillende tijdperken uit de band's geschiedenis en logischerwijs verschillen ook de kwaliteit van de opnames. Voor de echte Deströyer 666 fans biedt dit album natuurlijk niets nieuws en degene die alle oorspronkelijke EP's al in hun bezit hebben zullen uiteraard gaan janken dat die songs niet meer "exclusief” zijn. Voor de nieuwe generatie Deströyer-fans en degene die de originele uitgaven om wat voor reden ook hadden moeten missen, is dit echter een perfecte gelegenheid om alles in één klap in huis te halen. Want laten we eerlijk zijn, Deströyer 666 blijft een geweldige band en de songs die hierop vertegenwoordigd zijn verdienen het om gehoord te worden. Ik vermoed dat de vinyluitgave inmiddels is uitverkocht, dus sla snel je slag en neem tenminste de CD in huis.