Cynthesis - DeEvolution

Cynthesis - DeEvolution

Label : Sensory | Archiveer onder prog / sympho metal

Bart : Degenen die onbekend zijn met Zero Hour zullen redelijk geschokt zijn wanneer ze voor het eerst Cynthesis' debuut 'DeEvolution' horen. Het eerste nummer 'The Man Without Skin' heeft nog een redelijk toegankelijke structuur, want het is een prachtige atmosferische kraker met Tool-raakvlakken. Maar kort daarna kunnen je oren lichte brandwonden oplopen door het compleet overdonderende karakter van sommige grooves. De gebroeders Tipton op bas en gitaar zijn terug met voormalig Zero Hour zanger Erik Rosvold, om een nieuw progressief project te presenteren. De muziek is geschreven door gitarist Jasun Tipton, de teksten door Erik Rosvold. Een aanstaand interview zal alles uiteenzetten omtrent de creatie en voorzetting van dit project, laten we nu de muziek aanstippen.

En muziek is er in overvloed. Ten eerste is het geweldig om te horen dat baskunstenaar Troy Tipton blijkbaar zodanig herstellende is van zijn fysieke blessures en operaties dat hij weer wat bas kan spelen. Zijn spel is onmiddellijk herkenbaar en om van te smullen. De drummer van Enchant, Sean Flanegan, doet zijn ding ook erg smaakvol, en Erik Rosvold blijft een zanger met een erg sympathieke toon van vertellen. Cynthesis is anders dan Zero Hour: er is meer ruimte voor kalme passages en stemmige nummers. In plaats van constante overweldiging, wordt er plaats gemaakt voor de nodige reflectie. De composities zitten prachtig in elkaar, en het is dan ook te hopen dat de toegankelijkheid van dit album eindelijk zorgdraagt voor een grotere naamsbekendheid van deze wereldklasse-muzikanten, want dit is simpelweg topklasse progressieve muziek van een tijdloze kwaliteit.