Crystalic - Persistence

Crystalic - Persistence

Label : Eigen beheer | Archiveer onder death metal / grindcore

Ramon : Het Finse Crystalic heeft de strijd om zijn eigen bestaan bekroond met de titel van het nieuwe album. Er lijkt enige verbolgenheid, maar het is ze de afgelopen drie jaar niet gelukt om een contract te krijgen en daardoor viel de band zelfs bijna uit elkaar. Na een opnameproces van twee jaar, waarin een zanger verruild moest worden, is de opvolger van 'Watch Us Deteriorate' (2007, Thundering Records) dan eindelijk daar. In 1998 is de band opgericht en bracht naast het debuutalbum ook een demo uit, getiteld 'Redemption', die door Peter B. positief ontvangen werd.

Het gezelschap speelt melodieus met een heel rauw randje. De zang is zowel in de lage als hoge regionen te vinden, en in alle gevallen lomp. De enige uitzondering daarop is de cleane gastzang van Lars Eikind op het nummer 'Throne Of Sin'. De heren hebben hun wortels duidelijk in de jaren negentig liggen en alles, maar dan ook alles aan de band ademt metal. Vooral als ze de clichés loslaten, wat ze erg goed lukt overigens, hoor je dat terug. Naast death metal hoor je ook een fijnbesnaard gevoel voor melodieuze thrash terug en durven ze beide genres op gezette ook makkelijk naast zich neer te leggen. De gitaarpartijen zijn verreweg de interessantste factor op de schijf en ik raad je dan ook met klem aan eens rond te gaan surfen, wellicht is het iets voor je.

De band is er typisch zo eentje waarbij het dubbeltje op z'n kant staat: ze kunnen onverwachts doorbreken, maar net zo gemakkelijk in de vergetelheid geraken. Het is dan ook aan de live shows om dat laatste te voorkomen en vooral om positief te blijven bij tegenslagen. Als het je niet doodt, kun je er alleen maar sterker uitkomen. Het zou zonde zijn als een band als deze vergeten raakte. Waarom ze nog geen platencontract hebben weet ik ook niet. Misschien schrijven ze teveel grote jongens aan, misschien is er iets in de houding van één van de bandleden dat het moeilijk maakt ze te verkopen, maar hoogstwaarschijnlijk hebben ze gewoon pech. Niet alle bands kunnen een contract krijgen, zo werkt het nou eenmaal. Ik weet dat deze website door veel platenlabels gelezen wordt, dus als ik hun beoordeling iets te ver naar boven afrond zou ik ze daar een enorme zet mee kunnen geven. Ik wil alleen wel eerlijk blijven naar de reguliere lezers. Desondanks denk ik dat ik voldoende reden heb een aanbeveling naar in elk geval hun website te geven.