Corpset - Ruins

Corpset - Ruins

Label : Violent Journey Records | Archiveer onder death metal / grindcore

Ramon : Deze maand review ik twee verschillende bands, met een gemeenschappelijke muzikant. Naast dit werk, speelt drummer Timo Hanhijoki ook in Crystalic. Wat gezellig. Gelukkig voor hem zijn het twee bands die in stijl redelijk van elkaar te onderscheiden zijn, dat houdt het allemaal toch net even iets interessanter. De oorspronkelijke formatie vond al in 1998 plaats, maar wankelmoed en droefgeestigheid overviel het initiatief en toen… toen gebeurde er een klein wondertje. Gitarist Jari was het zat en zette zijn zooi te koop, gefrustreerd als hij was. Het is inmiddels al 2004. Er meldde zich een kandidaat en daarmee ging hij, in plaats van de koop te sluiten, een gezellig potje zitten bier drinken. Ze hadden zoveel gemeen, als je niet beter wist, zou je het bijna romantisch noemen, wat uiteindelijk resulteerde in een jamsessie (noem je dat zo, tegenwoordig?). De twee gingen verder met de band, met dus nog alleen Jari als oorspronkelijk lid. En nu, een lange zoektocht naar muzikale geestverwanten en twee demo's uit een ver vergeten verleden verder, is er dan een album met een platencontract.

De muziek die ze maken valt het eenvoudigst te omschrijven als moderne, melodieuze death metal. Daarmee is de lading nog niet volledig gedekt. Je hoort namelijk heel duidelijk dat Corpset zijn grootste inspiratie uit de jaren negentig haalt, dus een flinke dosis oldschool death metal kan je ze ook niet ontzeggen. De stemming is volgens mij ook wel een stukje naar beneden gebracht. De zang is grommend, maar wel aardig te verstaan. Bovendien zitten er cleane vocalen in en een zanggeluid dat daar ergens tussenin zweeft. Bij vlagen komt het ook een heel, HEEL klein beetje over als Amerikaanse metalcore, maar dat is denk ik per ongeluk gegaan. De beeldvorming is in elk geval redelijk duidelijk, we hebben te maken met een death metalband, ze komen uit Finland, ze hebben de nodige personele spanning gekend en dit is hun debuut album. De muzikale fundatie van de band is goed, de spirit ook, maar ik denk dat een beetje meer originaliteit wel voor een verfrissend effect zou kunnen zorgen. Dat is slechts een kleine kanttekening, iedereen zal ze met recht zeggen dat er een uitstekend debuutalbum is neergezet.