Chrome Division - 3rd Round Knockout

Chrome Division - 3rd Round Knockout

Label : Nuclear Blast | Archiveer onder heavy / power metal

Ramon : Van iedereen, hoe evil ook, weet je dat er een kant is die de buitenwereld zelden te zien krijgt. Dat geldt al helemaal voor de vaak theatrale wereld van black en pseudo black metal, waarbij imago nogal doorslaggevend voor je succes kan zijn. Dus als je Shagrath heet en de frontman van Dimmu Borgir bent, dan kan je jezelf geen geouwehoer permitteren. Hij heeft er compleet schijt aan, want als gitarist met zijn motorcylce lifestyle tribute band Chrome Division heeft hij sinds 2004 alweer een aardig oeuvre opgebouwd. De kans dat Dimmu Borgir ooit een album uit zou brengen met de titel '3Rd Round Knockout' is te verwaarlozen, maar het derde album van Chrome Division heet wel zo. Rock 'n Roll, in de goede traditie van Motrhead vol vrouwen en drank, maar dan op z'n Noors dus.

Laten we even duidelijk maken dat Motrhead natuurlijk one of a kind is en dat elke poging data te imiteren natuurlijk gedoemd is te mislukken. Dat gebeurt dan ook totaal niet. Het is alleen het best verkrijgbare vergelijkingsmateriaal en natuurlijk een band waar de meeste rock-metallers ter wereld een positief gevoel bij krijgen. Het gebruik van een clich is vaak niet zonder reden. Een clich werkt namelijk gewoon, daarom is het ook een clich geworden. Ja, ik gebruik nu ook een clich, het spijt me. Chrome Division richt zijn pijlen dus voor de derde keer op rij niet op de mensen die gaan voor innovatieve crossovers, noch voor mensen die van ingewikkelde composities en tekstuele diepgravers gaan.

Ofschoon je de muziek van deze band niet met een half jaartje lessen bij kan benen, is dit alles behalve pretentieus te noemen. Met een pilsje erbij mee lallen met de teksten die je op een gegeven moment al een beetje kent, daar draait Chrome Division op. Je kent ze wel, die gasten die met een zonnebril op hun rooie kop stiekem naar die twee of drie mooie vrouwen op een festival lopen te staren en met de toename van de bierconsumptie ineens vinden dat het aantal mooie vrouwen toeneemt, die kun je bij dit soort bands verwachten. Oh, dat ben jij, kijk eens aan! Maxim Hartman zei over humor uit the Naked Gun films: "je moet er ook niet over nadenken, je moet je er aan over geven. Lukt dat je, dan heb je een prettig bandje, zo niet, dan zijn er uitwijkmogelijkheden genoeg.