Bloodbath - Bloodbath Over Bloodstock

Bloodbath - Bloodbath Over Bloodstock

Label : Peaceville | Archiveer onder death metal / grindcore

Release type: DVD/Video

Sicktus : Bloodbath bestaat inmiddels al weer twaalf jaar. De band, opgericht als ode aan de Zweedse oldschool death metal n opgericht als tijdelijk projectje, heeft in die twaalf jaar een gemiddelde van minder dan n optreden per jaar gehaald. Zoals Mikael kerfeldt het op Hellfest 2010 met een niet geheel gelukte poging tot beeldspraak verwoorde: "Een Bloodbath optreden is als vogels spotten, allebei vrij zeldzaam.". Het verschijnen van een DVD met daarop een volledige show (Bloodstock 2010) en wat los bonus materiaal van een andere show (Party San 2008) is dan ook een aardige gelegenheid de band alsnog live aan het werk te zien, mocht je ze de afgelopen jaren gemist hebben.
Althans, dat is het idee. De show op Bloodstock bestaat uit een festivalset van een uurtje en bevat twaalf nummers, waarvan meer dan de helft ook al op de DVD behorende bij de 'The Wacken Carnage' live plaat te vinden is. Het voordeel van 'The Wacken Carnage' is dat je daar, omdat dat de allereerste Bloodbath show ooit was, nog cht iets speciaals ziet en hoort.

'Bloodbath Over Bloodstock' is, in alle eerlijkheid, een strakke registratie van een optreden. Het geluid is prima en op de beeldkwaliteit en de moderne montage van de diverse camera's is weinig af te dingen. Toch is 'Bloodbath Over Bloodstock' wat teleurstellend. Komt dit doordat op mijn promo exemplaar alleen de hoofdmoot te vinden is en dus niet de beloofde extra's - Party San materiaal en band interviews? Is het omdat Mikael kerfeldt niet 100% in vorm is? (Let wel, ook op 80% is zijn strot nog altijd beter dan het gros van de death metal zangers) Is het omdat het echte 'live' gevoel moeilijk loskomt, doordat er nauwelijks beelden zijn van het publiek? Ik weet het niet, maar het komt - zeker zonder de extra's die je als koper wel krijgt - over als een wat gemakzuchtige release.

Een ander punt van kritiek, maar daar kun je over twisten, is dat er slechts n nummer van de EP waar het allemaal mee begon op staat, te weten 'Breeding Death'. Als je bent opgericht als ode aan het verleden en die ode heeft je naar de top gekatapulteerd, dan lijkt het me dat je twaalf jaar later best een ode aan je eigen verleden mag brengen door in elk geval twee of misschien alledrie de tracks van je debuut EP op te nemen in de set. Dat is overigens op 'The Wacken Carnage' wel het geval, maar toen (2005) had de band uiteraard ook een stuk minder materiaal om uit te kiezen. Ik begrijp ook best waarom er voor gekozen is, maar betreur het wel, zeker aangezien zeven van de twaalf tracks alsnog dezelfde zijn als in de 'Wacken' setlist.

Goed, een eindoordeel. Maar hoe beoordeel je een product waarvan de helft mist? Het bespreken van deze DVD is als het schrijven van een testoordeel over een nieuwe superauto, echter in een fabrieksmodel zonder alle technische snufjes en met enkel de eerste vier versnellingen. Natuurlijk, het rijdt en functioneert, maar verder..? Ben je liefhebber van Bloodbath en heb je ze nog nooit live gezien, of was je bij deze Bloodstock show, en heb je 'The Wacken Carnage' nog niet in huis? Dan zou je kunnen overwegen deze DVD aan te schaffen. Ik zou dan echter altijd kiezen om de CD/DVD combinatie van 'The Wacken Carnage' in huis te halen.