Between The Buried And Me - The Parallax: Hypersleep Dialogues

Label : Metal Blade | Archiveer onder different metal

Release type: Mini-CD

Vera : Vorige maand bespraken we het dubbele verzamelalbum 'The Best Of' dat onlangs uitkwam en toen maakten we reeds melding van het feit dat de Amerikaanse band Between The Buried And Me getekend was door Metal Blade. Het eerste wapenfeit voor hun nieuwe broodheer is 'The Parallax: Hypersleep Dialogues', een EP met drie lange songs, samen een half uur verbazingwekkend kunst- en vliegwerk van dit illustere vijftal.

Bovendien is 'The Parallax: Hypersleep Dialogues' het eerste deel van een verhaal dat vervolgd wordt op een volgend album. Het is een fascinerend verhaal, net zo vreemd en verrassend als de muziek van deze band. Men introduceert twee wezens die in het universum lichtjaren verwijderd van elkaar een ontwikkeling doormaken. Elk van hen krijgt te maken met vergelijkbare persoonlijke zaken waar ze rekening moeten mee houden. Elk wezen neemt beslissingen die zijn leven en waarschijnlijk ook de gang van zaken in het heelal zullen benvloeden. Op een volgend album zullen deze wezens elkaar ontmoeten door te reizen aan de snelheid van het licht en hun doel in het universum zal duidelijk worden. Veelbelovend!

'Specular Reflection' is de eerste compositie, meer dan elf minuten lang. Na een symfonisch intro met koorzang barst de band los in tegendraadse ritmes en kan brulboei Tommy Rogers zich volledig uitleven in woedende uitbarstingen met hardcore randje. Een bijzonder stuwend stuk wordt verfraaid door cleane zang die zelfs wat vrouwelijk aandoet. Ook vlugge jazzy loopjes ontbreken niet in de onrustige muziek. 'Augment Of Rebirth' (tien minuten lang) start met ingewikkelde progressieve loopjes, terwijl de ruwe vocalen schreeuwerig tekeer gaan. Gierende noten en een korte drumsolo leiden ons naar een semi-akoestisch stuk waarin we zelfs accordeon en slide gitaar horen. Cleane zang en percussie leiden naar een volgende uitval met vette grunts. 'Lunar Wilderness' tenslotte (bijna negen minuten lang) heeft een atmosferisch begin. De ruwe zang wordt doorspekt met melodieus gitaarspel. Het is hectische en harde muziek met zelfs wat dissonante klanken, maar na enige keren aandachtig luisteren, wordt het duidelijk dat dit erg goed is. De laatste twee minuten zijn naar BTBAM-begrippen vrij rustig met cleane zalvende zang om dan het einde van deze eerste episode mee te maken met ruimtelijke klanken. Erg toepasselijk. Dit is BTBAM ten voeten uit: het ene moment ultra agressief, dan vol rustige schoonheid. Dit conceptuele huzarenstukje werd opgenomen in de Canadese Metalworks Studios en Rattlebox Studios en geproduceerd door David Bottrill (Tool, Muse, King Crimson, Dream Theater). Een innovatieve band die zijn kronkelig pad verder zet met een combinatie van weidse klanklandschappen en pure kakofonie.