Believer - Transhuman

Believer - Transhuman

Label : Metal Blade | Archiveer onder speed / thrash metal

Bart : Nadat Believer terug aan het front kwam met 'Gabriel', besloot men om niet weer uit het zicht te verdwijnen. Hebben wij even mazzel! Onbekend met alles behalve Cynic en Atheist als het aankomt op de eerdere progressieve technische spirituele thrash metal scene (is hier geen overkoepelende term voor?), werd ik overvallen door Believer's 'Transhuman'. Er zitten hints van thrash in hun geluid, maar die zijn flink vermengd met andere invloeden: de zang is rasperig, maar onderworpen aan diverse benaderingen. De gitaren hebben retescherpe riffs, maar doen ook vaak denken aan acts zo divers als Tool en Faith No More. Hetzelfde geldt voor de drums, bas en toetsen: er zijn wat basisinvloeden te horen, maar die worden net zo vaak opzij gelegd. De productie van 'Transhuman' klinkt als een update van een lekker droge productie uit dat voorbije decennium.

En hoe zit het met de nummers? De composities zijn erg doorwrocht, terwijl het album subtiel het complexe thema transhumanisme omschrijft. In ditzelfde nummer kun je een interview lezen met de band waar een beetje meer op het onderwerp wordt toegelicht. Eén van de dingen waarin Believer lijkt te zijn vooruitgegaan, is de diversiteit van de vocalen, wat garandeert dat de luisteraar niet wordt verveeld door continue raspende thrash zang. De instrumenten banen zich een weg over, onder en door elkaar heen, elkaar echt aanvullend, wat tot nummers leidt die vol en reflectief klinken - zelfs in hun meest agressieve momenten. Na een lading sterke nummers eindigt de band met het magistrale 'Mindsteps'. Believer verdient genre-overstijgende aandacht voor de creatie van dit stuk pure én geëngageerde kunst.