As We Fight / The Psyke Project - Ebola

As We Fight / The Psyke Project - Ebola

Label : Lifeforce Records | Archiveer onder metalcore

Release type: Split cd

Jasper : Split albums zijn sympathiek. Het idee erachter is samenwerking en het uiten van een bepaalde kameraadschap, en dat is ten alle tijden een sterke boodschap. Soms zijn splits een goede kennismaking met die ene onbekende andere band (Converge/Hellchild bijvoorbeeld) soms is het een middel om een brug te slaan tussen verschillende genres (neem Napalm Death/Coalesce). In het digitale tijdperk is het niet meer urgent om split albums uit te brengen aangezien iedereen zijn werk direct op bandcamp kan gooien. Toch heeft het idee zijn charme, en vind ik het een mooi initiatief van LifeForce om deze vormen van samenwerking te blijven uitbrengen.

Het album begint met vier nummers van het Deense As We Fight dat midtempo recht toe recht aan metalcore speelt met een Scandinavisch randje. Ik moet af en toe denken aan een vroege release van het Zweedse Nine, die ook erg goed midtempo konden beuken. Erg bijzonder is het niet maar de band speelt met zoveel overtuiging dat ze toch goed over komen. Zelfs op het zes minuten durende 'Save Me' houden ze zich overtuigend staande met sterke riffs en furieuze hardcore vocalen en dat is knap te noemen.

Landgenoten van The Psyke Project gaan verrassend genoeg keihard door met hakken op hetzelfde tempo als zijn voorganger. Sterker nog; ze doen er qua agressie zelfs nog een schepje bovenop. Nu was ik door het vele luisteren naar het geweldige album 'Dead Storm' al wel gewend aan het feit dat The Psyke Project je omver kan blazen, maar dat deze normaliter trage postmetal spelende Denen ook in een hogere versnelling konden wist ik nog niet! Het is bijna Clevo-core zoals ze het nu brengen, al komt de sludge kant uiteindelijk ook wel doorschemeren. Duidelijk is wel dat The Psyke Project het Deense onderonsje domineren. De band heeft veel meer een eigen sound, en weet zelfs binnen die sound dus te verrassen. Ik ben erg benieuwd hoe ze op een volgende volledige plaat voor de dag komen!