Argus - Boldly Stride The Doomed

Argus - Boldly Stride The Doomed

Label : Cruz Del Sur Music | Archiveer onder heavy / power metal

Pim B. : Onlangs sprak ik op het Duitse festival Hammer Of Doom met Brian 'Butch' Balich over hun tweede album 'Boldly Stride The Doomed'. Ik gaf aan dat ik het lastig vond om de muziek van Argus te plaatsen. Het is geen pure doom metal maar ook geen pure heavy metal; het hangt er een beetje tussenin en je kunt de band niet makkelijk vergelijken met andere acts ondanks het feit dat de muziek enorm herkenbaar is. Daarom is het juist een zeer sterk album geworden vind ik. Brian kon mijn visie wel beamen omdat de bandleden allen compleet verschillende bands goed vinden en dat samenbrengen in Argus. Hij vertelde dat alle bandleden fan zijn van Iron Maiden en Candlemass en dat deze bands als de gemene deler gezien kunnen worden.

Het zelfgetitelde debuut kwam in 2009 uit via het Amerikaanse Shadow Kingdom en dat was al geen misselijke plaat. 'Boldly Stride The Doomed' is echter een nog beter album geworden en het eerste dat ze voor Cruz Del Sur hebben opgenomen. De productie is echt fantastisch, het klinkt helder maar bovenal erg heavy en daar houden we van. De zang van Butch is als de spreekwoordelijke kers op de taart. Wat kan deze man zingen zeg. Hij bewees dat al bij Penance maar binnen Argus is zijn positie enorm belangrijk, zijn zang maakt het gewoon helemaal af. Alle songs zijn sterk maar als uitschieters wil ik enkele songs eruit lichten. 'Durendal' klinkt als een mix van Iron Maiden en Thin Lizzy en Valkyrie. Het titelnummer is lekker upbeat en 'Pieces Of Your Smile' is een episch werkstuk waar je u tegen zegt. Over het geheel genomen is het een album dat een lekkere groove heeft en zoals eerder al gezegd gewoon lekker heavy klinkt. Aanrader!