81db - Impressions

81db - Impressions

Label : Rising Records | Archiveer onder different metal

Bart : 81db is terug met een opvolger voor het debuut 'Evaluation', met de passende titel 'Impressions'. Misschien zou ik gewoon mijn vorige recensie moeten reciteren, want grote delen passen ook op dit album: de gekte, diversiteit en direct overtuigend materiaal: het is er allemaal weer. Maar sommige dingen zijn ook veranderd.

Een eerste ding dat indruk maakt, is de zwaarte van het geluid. De drums klinken een stuk voller en de gitaar en bas hebben een lekker diepe grom. Misschien dat de hulp van bekende knoppendraaister Sylvia Massy daar iets mee te maken heeft? Er zijn ook behoorlijk wat zware trage grooves te bespeuren die je hart sneller doen kloppen. Maar al die heftigheid heeft 81db niet doen vergeten waar ze goed in zijn: het neerpennen van nummers die, hoe donker ze ook mogen klinken, een hoop luisterplezier bieden! Er zijn genoeg inventieve twists in elk nummer, maar het is allemaal gedaan met een mentaliteit die het beste te omschrijven valt als "punk": het klinkt erg logisch en fris, totaal niet kunstmatig. Dit maakt het zowaar een "easy-listening" plaat, wat best uitzonderlijk is in dit genre. Dit album is ook makkelijker in één ruk met volle concentratie te beluisteren dan de voorganger, wat op hun groei als songschrijvers kan wijzen. Nou ja, ik weet het niet. Wat ik wel weet, is dat dit weer een ander schijfje is dat je dicht op de huid kunt houden voor het geval dat je wat buiten-de-gebaande-paden muziek nodig hebt om je humeur op te schroeven! Volgende maand hebben we een interview met de band alhier!