Lost Horizon - A Flame To The Ground Beneath

Label : Music For Nations | Archiveer onder

Ferdi : Je kunt Lost Horizon er nog moeilijk van betichtten dat ze andere bands achterna lopen. Op de eerste cd Awakening The World was dat wel regelmatig het geval. Weliswaar klonk die cd helder en doordacht, maar de kritiek dat een eigen smoelwerk ontbrak was wat mij betreft terecht. Weliswaar bestond de groep toen al meer dan tien jaar, stond men aan de wieg van HammerFall en stamden de oudste nummers uit de eerste helft van de jaren negentig. Maar toch. De kritiek was er, en niet onterecht.

Het lijkt nu wel alsof de band zich de kritiek heeft aangetrokken, want de muziek op de opvolger A Flame To The Ground Beneath (hallo Immolation) klinkt een heel stuk eigenzinniger. Nog steeds zijn de ingredinten dezelfde. Snelle ritmes, hoge (en ik bedoel echt hge) vocalen, snelle solos en vrolijke huppelritmes. Toch klinkt de band avontuurlijker dan voorheen. Op deze cd staan 9 tracks, waarvan er 6 echte nummers zijn (de rest zijn intros). Als je bedenkt dat de cd ruim 52 minuten klokt, hoef je geen rekenwonder te zijn om te merken dat de nummers tussen de 4 en de 12 minuten duren. En met zo'n speelduur hoef je geen standaard couplet-refrijn-couplet-structuren te verwachtten. De band schiet keihard uit de startblokken, maar weet op de juiste momenten met breaks, fills en langzamere passages te komen. Lost Horizon's nieuweling klinkt daardoor zowel gedurfd als verfrissend, waarmee de band haar concurrentie ver achter zich laat.

Niet alle nummers zijn overigens even sterk, maar songs als Pure, Again Will The Fire Burn en Cry Not Forever zijn behoorlijke uitschieters. Lost Horizon bewijst het genre tot in de puntjes te beheersen en levert bij deze een cd af die in de meeste opzichten ontzettend veel konten schopt.