Platitude - Secrets Of Life

Platitude - Secrets Of Life

Label : Scarlet Records | Archiveer onder

Ferdi : Het kan vriezen en het kan dooien, met cd's van het Italiaanse label Scarlet Records. De ene keer vraag je jezelf hardop af waarom ze de moeite hebben gedaan om bepaalde bagger aan de man te brengen, terwijl het gebodene de andere keer erg, erg goed is. Platitude's debuut is er zo eentje uit de laatste categorie. Ik kan het maar moeilijk geloven dat dit zevental uit Zweden komt, want de cd zit vol met warme melodien en neoklassieke invloeden, waardoor het geluid onmiskenbaar Italiaans klinkt. Sterker nog, sluit je ogen tijdens het gitaarwerk, en je kunt je met gemak voorstellen dat het Olaf Thorsen (Labyrinth, Vision Divine) is die de snaren beroerd. Want net als Vision Divine weet Platyitude rust te scheppen in hun complexe melodien door de elementen hl precies te doseren. Onder het motto 'minder is meer' zijn elementen als gitaarsolo's noch ingewikkeld, noch supersnel, maar weten ze wel ontzettend veel sfeer te scheppen. Daarbij zijn de vocale en muzikale melodien werkelijk uitstekend te noemen. Luister maar naar het openingsnummer Deception, het uitstekende Dance Thru The Fire of mijn favoriete nummer, het dynamische Anima. Helaas zijn niet alle nummers even sterk: met name de laatste twee grenzen aan de langdradigheid, en hebben refreintjes die zelfs de meest rechte tenen doen krommen. Het is een kleine schoonheidsfout op een voor de rest uitstekende cd. Afgezien daarvan is dit een prima lente-cd die interessant is voor zowel muzikanten als melodieuzer metalfans. De powermetalscene mag tegenwoordig wel behoorlijk dichtbevolkt zijn, Platitude heeft datgene wat het nodig is om met het hoofd boven het korenveld uit te steken.