Suidakra - Book Of Dowth

Suidakra - Book Of Dowth

Label : AFM Records | Archiveer onder black/pagan metal

Vera : Suidakra timmert al jarenlang aan de weg. Zij kunnen beschouwd worden als pioniers in het vermengen van heftige black/death metal met geraffineerde folk invloeden. De laatste jaren oogsten ze gelukkig meer succes en daar heeft een druk tourschema ook veel mee te maken. Bovendien lijkt Suidakra eindelijk zijn draai gevonden te hebben, want ditmaal zonder opmerkelijke veranderingen is 'Book Of Dowth' (vrij vertaald: het boek der duisternis) een logische opvolger van het in 2009 verschenen 'Crógacht'.

Waar vallen deze overeenkomsten te spotten? Op muzikaal vlak, want ondanks vele akoestische, folky breaks is dit een wild, hevig album. Ook op tekstueel vlak, want voor de tweede maal liet de band Kris Verwimp een mythologisch verhaal schrijven. Dit verhaal maakt deel uit van de donkere zijde uit de Keltische mythologie. Het is een ingewikkeld verhaal over een student die in het geheim een verboden boek opent en zo een vloek doet neerdalen op het volk, de 'Fomor'. Dat is een mysterieus ras van duivelse creaturen. Geen wonder dat onze Belgische kunstenaar Kris Verwimp dit ook een dankbaar onderwerp vond om eveneens in te staan voor het artwork. Dat doet hij trouwens al jaren voor Suidakra.

'Book Of Dowth' grijpt aanvankelijk wat minder direct naar de strot dan 'Crogacht', maar dat komt omdat dit album wat complexer is. Bij elke luisterbeurt ontdek je namelijk nieuwe nuances en dat is toch wel de verdienste van een meer en meer ervaren band. Bandleider Arkadius voelt zich nu al helemaal thuis in zijn dubbele vocale rol: zowel de woeste ruwe zang als de mooie cleane vocalen worden door hem gedaan. In de intro 'Over Nine Waves' horen we gastmuzikant/doedelzakspeler Axel Römer, al jarenlang een vriend van de band. Met 'Dowth 2059' - ook een videoclip voor gemaakt - en 'Battle-Cairns' gaat dit album bijzonder hard en ruw van start. De snelle en strakke black metal walst gewoon over je heen. De ommezwaai is er plots met 'Birog's Oath' waarin gastzangeres Tina Stabel de solozang doet. Ook zij was al eerder te horen op Suidakra albums. Denk allerminst aan de verheven freules uit de gothic wereld; dit is een zangeres met een door het leven getekende keel die vrij laag zingt. Natuurlijk horen we in vele songs fragmenten met akoestische gitaren, ja zelfs mandoline in het prachtige mediumtempo 'Stone Of The Seven Suns'. Bovendien is de heldere samenzang in sommige songs erg aanstekelijk. Luister maar naar 'Fury Fomoraigh' dat naar het einde toe wegebt in een mix van zware riffs en vreemde, etnische klanken. De wolf in outro 'Otherworlds Collide' vertolkt de verlatenheid in een vergane wereld. Weer eens topkwaliteit van Suidakra en de mannen pakken de zaken krachtdadig aan: 2011 staat in het teken van toeren.