Power Quest - Blood Alliance

Power Quest - Blood Alliance

Label : Napalm Records | Archiveer onder heavy / power metal

Nima : Het Engelse Power Quest vier dit jaar zijn tienjarig bestaan en trakteert ons met 'Blood Alliance' op een nieuw album. Deze band heb ik vanaf het begin van hun carrire gevolgd en wist hun vier voorgaande vier albums aardig te waarderen. De combinatie van blije symfonische heavy en power metal en traditionele hardrock en AOR was nooit echt complex, maar altijd erg pakkend en elk album bevatte een aantal hoge uitschieters, waardoor de band nooit stuk ging.

In 2009 nam men afscheid van de zanger van het eerste uur, Alessio Garavello, en verving hem een tijdje met Threshold frontman Pete Morten. Die samenwerking leek echter ook van korte duur. Op hun vijfde album, 'Blood Alliance', introduceert men Chitral "Chity Somapala, die de meeste zullen kennen van het Duitse Avalon. En ik moet zeggen dat dit de muziek alleen maar ten goede is gekomen. Chity is namelijk een van de betere zangers die de melodieuze power metal kent en zijn heldere, warme stem heeft precies de kracht en gevoel die Power Quest nodig heeft.

Op dit vijfde album trekt men meteen strak van leer en gaat keihard van start met de instrumentale intro 'Battle Stations' en brengt je gelijk in de stemming. Mochten je nekspieren tijdens de intro niet in beweging zijn gekomen, gebeurt dat wel met 'Rising Anew'. Het eerste wat opvalt is dat men weinig afgeweken is van hun power metal sound en dat de vergelijking met bands zoals Stratovarius, Labyrinth, Gamma Ray, Freedom Call en Rhapsody Of Fire wederom aanwezig zijn. Wat echter opvalt wanneer Chity zijn strot opentrekt is dat men, mede dankzij de vocalen minder lief klinkt en sterker overkomt dan voorheen. Bovendien heeft de muziek op vocaal gebied een grotere eighties AOR-feel gekregen en dat is alleen maar ten goede geweest. Nou wil ik niet zeggen dat de blije tonen verdwenen zijn, het is alleen dat Chity lager klinkt dan zijn voorganger en daarmee de muziek een "stoerdere, meer rockerige uitstraling geeft. Muzikaal gezien heeft men de AOR invloeden ook meer naar voren gehaald, waarmee de vergelijking met bovengenoemde collegae beperkter is geworden.

De nummer steken als vanouds uitstekend in elkaar, klinken afwisselend en blijven met elke luisterbeurt kaarsrecht overeind stand. Sterker nog, 'Blood Alliance' bevat de beste composities van de band tot nu toe en ook op vocaal gebied is dit Power Quest's sterkste werk. Het feit dat de plaat ondanks de speeltijd van een uur geen seconde verveelt en daarna zelfs vraagt naar meer, zegt wat dat betreft ook genoeg. Dit is verplichte kost voor eenieder die melodieuze power metal met een progressief randje een warm hart toedraagt.