Pantheist  - Pantheist

Pantheist - Pantheist

Label : Grau | Archiveer onder doom metal

Erik : En zo blijken er plotseling toch voor dood gewaande bands toch nog vreselijk actie te zijn. Na uitgebreid touren met While Heaven Wept, Evoken, Ophis en Gallileous en een optreden op het Moskow Doom 2010, was het tijd voor oprichter Kostas Panagiotou om met Greg Chandler de Priory Studios in te duiken en het gelijknamig vierde studio album op te nemen.

De funeral doom waarmee de band op hun 'O Solitude' debuut nog mee aanzette, is nu op 'Patheist' grotendeels verlaten en vervangen door een uiterst interessant mix van heldere treffende zang, US doom metal doorspekt met Pink Floyd, Porcupine Tree en Apoptygma Bezerk geluiden, Spaanse invloeden zoals in 'The Storm', en overal een enorme rol voor het voortreffelijk keyboardspel. Ik herinner me nog dat ik het overdreven keyboardspel op het debuut bezwaarlijk vond, maar dat is definitief van de baan. Pantheist lijkt sinds zijn verhuis van Belgiƫ naar Engeland en de uitbreiding met (ex-)Esoteric leden een totaal nieuwe weg te zijn opgeslagen. De zwaarte en de hopeloosheid uit den beginne zijn vervangen door aanstekelijke uptempo progressieve riffs en hoopvol gestemde schitterende melodielijnen die wel overduidelijk het stempel van de hand van Kostas dragen. Hoewel, 'Be Here' had zo van de hand van Justin Broadrick kunnen komen: het klinkt zowel muzikaal als in de zanglijnen erg Jesu achtige doom metal en progressieve metal gaan op deze release fantastisch samen hand en hand, met soms een klein rolletje voor ouderwetse heavy metal.